NAF: - Folk i byene er dobbelt så positive til elbil

Andelen som sier at deres neste bil blir en elbil er nå på 50 prosent i storbyer som Oslo, Drammen, Bergen og Trondheim. Det er om lag dobbelt så høy andel som i distriktskommuner, hvor andelen er på 26-27 prosent. Landsgjennomsnittet er til sammenlikning på 43 prosent.
Sødal advarer mot at myndighetene planlegger å gjøre den avgiftsfrie elbilen gradvis dyrere i årene som kommer.
- Det er ingen tvil om at vi snart ser slutten på den helt avgiftsfrie elbilen. - Mange velger å vente med elbil. Å vente for lenge kan imidlertid komme med en ekstra prislapp, sier han.
Stadig flere partier tar til orde for å starte med moms på de dyreste bilene først, og deretter fase inn mer og mer moms på stadig flere elbiler. NAF har advart mot å innføre moms på elbiler før den er konkurransedyktig, og anbefalt myndighetene med å vente til 2024.
- Vi håper Arbeiderpartiet, som har gått i front for å innføre moms på de dyreste elbilene, ser verdien av å vente et par år med innfasing av moms på elbiler. Mange av elbilene som koster mest, er også de som har lengst rekkevidde, og dermed de bilene som er mest aktuell for folk som bor utenfor de sentrale strøkene, sier Sødal.
Sødal mener at årsakene til at folk i storbyene er mer positive til elbiler enn andre kan være sammensatte.
– Noen mener at elbilen ikke passer i distriktene, med lange avstander og dårlige hurtigladevilkår. Dette er en sannhet med store modifikasjoner. Flere i distriktene enn i storbyene kan lade hjemme, og elbilen får stadig lengre rekkevidde, blir større og kan trekke henger, sier han. – I 2020 lå gjennomsnittlig rekkevidde på nye elbiler på 400 kilometer, og de neste årene vil vi se flere biler med rekkevidde på 500 kilometer og mer, sier Nils Sødal.
Undersøkelsen er utført av Kantar på vegne av NAF våren 2021. Antall spurte er 4 087 personer.
Tabell
Svar på påstanden «Jeg vil at min neste bil skal være en elbil», etter bokommunenes sentralitet
Kilde: NAFs trafikantbarometer 2021. De som svarer «svært enig» og «enig» regnes som positive til elbil, mens de som svarer «uenig» eller «svært uenig» regnes som negative til elbil.
| Total | Mest sentrale kommuner | 2 | 3 | 4 | 5 | Mins sentrale kommuner | |
| Svært enig | 17 % | 20 % | 21% | 14% | 16% | 10% | 7 % |
| Enig | 26 % | 31 % | 29% | 24% | 20% | 16% | 20 % |
| Verken enig eller uenig | 23 % | 18 % | 23% | 24% | 24% | 28% | 24 % |
| Uenig | 14 % | 11 % | 10% | 15% | 17% | 23% | 17 % |
| Svært uenig | 10 % | 6 % | 8% | 10% | 12% | 16% | 21 % |
| Vet ikke | 10 % | 13 % | 9% | 11% | 10% | 6% | 10 % |
Fakta:
I tabellen bruker vi SSBs sentralitetsindeks for å sortere norske kommuner etter hvor sentrale de er. Indeksen er en standard basert på nærhet til arbeidsplasser og servicefunksjoner. Gruppe 1 dekker blant annet Oslo, Bærum, Lillestrøm og andre kommuner like utenfor Oslo. Gruppe 2 dekker en rekke andre store byer i Norge, som Bergen, Trondheim og Stavanger samt østlandsbyer som Drammen, Fredrikstad, Moss og Sarpsborg. Gruppe 5 og 6 dekker kommuner som Kinn, Senja, Hustadvika, Balsfjord, Frøya, Luster og Andøy.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder


Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - For selvsikre menn bak rattet16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 45 prosent av norske menn tror de er bedre til å kjøre bil enn de fleste andre. - Selvsikkerheten er høy, men det er menn som krasjer oftest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
