NAF: - Folk i byene er dobbelt så positive til elbil

Andelen som sier at deres neste bil blir en elbil er nå på 50 prosent i storbyer som Oslo, Drammen, Bergen og Trondheim. Det er om lag dobbelt så høy andel som i distriktskommuner, hvor andelen er på 26-27 prosent. Landsgjennomsnittet er til sammenlikning på 43 prosent.
Sødal advarer mot at myndighetene planlegger å gjøre den avgiftsfrie elbilen gradvis dyrere i årene som kommer.
- Det er ingen tvil om at vi snart ser slutten på den helt avgiftsfrie elbilen. - Mange velger å vente med elbil. Å vente for lenge kan imidlertid komme med en ekstra prislapp, sier han.
Stadig flere partier tar til orde for å starte med moms på de dyreste bilene først, og deretter fase inn mer og mer moms på stadig flere elbiler. NAF har advart mot å innføre moms på elbiler før den er konkurransedyktig, og anbefalt myndighetene med å vente til 2024.
- Vi håper Arbeiderpartiet, som har gått i front for å innføre moms på de dyreste elbilene, ser verdien av å vente et par år med innfasing av moms på elbiler. Mange av elbilene som koster mest, er også de som har lengst rekkevidde, og dermed de bilene som er mest aktuell for folk som bor utenfor de sentrale strøkene, sier Sødal.
Sødal mener at årsakene til at folk i storbyene er mer positive til elbiler enn andre kan være sammensatte.
– Noen mener at elbilen ikke passer i distriktene, med lange avstander og dårlige hurtigladevilkår. Dette er en sannhet med store modifikasjoner. Flere i distriktene enn i storbyene kan lade hjemme, og elbilen får stadig lengre rekkevidde, blir større og kan trekke henger, sier han. – I 2020 lå gjennomsnittlig rekkevidde på nye elbiler på 400 kilometer, og de neste årene vil vi se flere biler med rekkevidde på 500 kilometer og mer, sier Nils Sødal.
Undersøkelsen er utført av Kantar på vegne av NAF våren 2021. Antall spurte er 4 087 personer.
Tabell
Svar på påstanden «Jeg vil at min neste bil skal være en elbil», etter bokommunenes sentralitet
Kilde: NAFs trafikantbarometer 2021. De som svarer «svært enig» og «enig» regnes som positive til elbil, mens de som svarer «uenig» eller «svært uenig» regnes som negative til elbil.
Total | Mest sentrale kommuner | 2 | 3 | 4 | 5 | Mins sentrale kommuner | |
Svært enig | 17 % | 20 % | 21% | 14% | 16% | 10% | 7 % |
Enig | 26 % | 31 % | 29% | 24% | 20% | 16% | 20 % |
Verken enig eller uenig | 23 % | 18 % | 23% | 24% | 24% | 28% | 24 % |
Uenig | 14 % | 11 % | 10% | 15% | 17% | 23% | 17 % |
Svært uenig | 10 % | 6 % | 8% | 10% | 12% | 16% | 21 % |
Vet ikke | 10 % | 13 % | 9% | 11% | 10% | 6% | 10 % |
Fakta:
I tabellen bruker vi SSBs sentralitetsindeks for å sortere norske kommuner etter hvor sentrale de er. Indeksen er en standard basert på nærhet til arbeidsplasser og servicefunksjoner. Gruppe 1 dekker blant annet Oslo, Bærum, Lillestrøm og andre kommuner like utenfor Oslo. Gruppe 2 dekker en rekke andre store byer i Norge, som Bergen, Trondheim og Stavanger samt østlandsbyer som Drammen, Fredrikstad, Moss og Sarpsborg. Gruppe 5 og 6 dekker kommuner som Kinn, Senja, Hustadvika, Balsfjord, Frøya, Luster og Andøy.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder


Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom