Nært om ensomhet fra Alsos

Fredag 2. oktober slipper Christel Alsos den selvransakende låten "That Lonely Feeling".

That Lonely Feeling artwork

Christel Alsos har bergtatt publikum, både i og utenfor Norge, med sin særegne stemme og musikk siden debuten i 2006. I år rakk Fauskeværingen nesten å fullføre vinterturnéen før lockdown endret alle planer. Men musikk kan hun alltid skape, og i juni slapp hun singelen "The Losing Kind" som er en oppløftende, om enn hjerteskjærende, hit på norske radioer. Fredag 2. oktober følger hun opp med "That Lonely Feeling", en låt om ensomhet og selvransakelse.

"En vanlig oppfatning, og etter min mening, misforståelse, er at de store krisene i livet kun handler om tapet av noen eller noe. Det handler også om selvransakelse, oppgjøret man blir tvunget til å ta med seg selv når verden går deg imot. That Lonely Feeling er oppdagelsen av at den delen av meg som stadig vender tilbake til melankolien, eksisterer i en grunnfølelse som er der uavhengig av hvem jeg har i livet mitt. Følelsen av ensomhet selv om jeg ikke er alene. At den kanskje til og med har blitt en slags venn, denne ensomhetsfølelsen. Samtidig er det også den som gjør meg aller mest utrygg og redd, de gangene den trigges oppstår det umulige gapet mellom å føle meg lenket fast inni meg selv og å sveve alt for fritt over en dyp uvisshet jeg ikke er rustet for. Jeg søker hele tiden bekreftelse på tosomhet og trygghet, samtidig som frykten for å stole på noen igjen gjør det lett å støte folk fra seg. Ensomhet, og frykten for den, er noen ganger det eneste jeg kjenner til."

Christel, september 2020.

Christel Alsos har alltid som mål å gi lyttere og publikum et unikt nær og sterk opplevelse. Hittil har hun gitt ut seks studioalbum, Closing The Distance (2007), Tomorrow Is (2010), Presence (2013), I den kalde vinter ((2013), At That Time of The Night (2016) og Sound At The End Of A Song (2018), hvorav flere har blitt sertifisert gull og platina. Alsos har hittil blitt nominert til fire Spellemannpriser, blant annet i kategorien for nykommer og kvinnelig artist. I 2018 deltok hun i TV-suksessen Hver Gang Vi Møtes, noe som ga et stort publikum innblikk i låtskriveren og personen bak den vakre stemmen. Tidligere i høst var hun tilbake på Vestre Kjærnes gård sammen med andre tidligere deltagere, og blir å se i den kommende jubileums-sesongen på TV2. Christel Alsos gjør også et lite utvalg konserter tilpasset gjeldende restriksjoner, følg henne på Facebook for oppdatert informasjon.

That Lonely Feeling artwork
Christel Alsos (c) Fred Jonny
Christel Alsos (c) Fred Jonny

Turab + Ane Brun = Sant15.10.2020 10:00:00 CESTPressemelding