Nærmere 600 000 frivillige ryddet søppel i 2021

Sammen rydder vi Norge, og i 2021 bidro 590 000 frivillige til opprydding av forsøpling på landsbasis.
Foto: Hold Norge Rent

En IPSOS-undersøkelse gjennomført i desember 2021 på oppdrag fra Hold Norge Rent viser at dugnadsånden, frivillighet og miljøengasjementet står meget sterkt i Norge.

- Vi er overveldet over engasjementet, og vi takker alle som rydder og alle som bistår over hele landet, sier daglig leder Lise Keilty Gulbransen om omfanget av frivillig opprydding i Norge.

Litt over 13 % av Norges befolkning over 15 år ryddet søppel en eller flere ganger i 2021. Engasjementet er stort over hele landet, men det er størst i Midt- og Nord-Norge.

Menn rydder mer enn kvinner, men forskjellene er små. 15 % av menn og 12 % av kvinner svarer at de har plukket søppel i 2021. Dessuten er det flest yngre (under 24 år) og eldre (over 60 år) som rydder.

Ryddeaksjoner er både en givende og en sosial aktivitet. 75 % av de frivillige rydder sammen med andre, og nesten halvparten rydder i eget nærmiljø.

I tillegg til de frivillige selv, er det mange som bidrar for å gjøre frivillig opprydding mulig. Lokale lag og foreninger, ideelle og frivillige organisasjoner, friluftsråd, avfallsselskap og kommuner er blant aktørene som gjør en imponerende jobb, så vel som alle som bidrar økonomisk.

- Omfanget av frivillig opprydding hadde ikke vært mulig uten alle aktørene som bidrar rundt om i landet, og særlig avfallsbransjen gjør en uvurderlig innsats, sier Gulbransen.

Alle kan bli med på frivillig opprydding, og lørdag til 19. mars inviterer Hold Norge Rent til Vårryddedagen. Til høsten inviterer foreningen dessuten til Strandryddeuka 10.-18. september, som en del av Frivillighetens år 2022.

- Sammen med alle som er engasjert i frivillig opprydding, har vi som mål å få med oss flere frivillige enn noen gang tidligere, og resultatene av denne undersøkelsen viser at Norges befolkning både kan og vil være med på dugnaden, sier Gulbransen.

Bli med, og registrer din ryddeaksjon allerede nå: ryddenorge.no

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Lenke til Rydde.no

Ingvild HafstadKommunikasjonsansvarlig

HNRs mediekontakt og koordinerer alt kommunikasjonsarbeid. Ansvarlig for nettsider, kampanjer, sosiale medier, rapporter og publikasjoner.

Tel:+47 947 81748ingvild.hafstad@holdnorgerent.no