Næringsministeren på besøk hos Kredinor i Tromsø

Den nylig utnevnte næringsministeren Jan Christian Vestre valgte å besøke inkassoselskapet Kredinor som en del av sitt offisielle besøk i Tromsø denne uken. Næringsministeren har som ambisjon å få til et taktskifte i norsk næringslivspolitikk.
Næringsminister Jan Christian Vestre, til høyre i bildet, besøkte inkassoselskapet Kredinor under sitt besøk hos lokalt næringsliv i Tromsø. Til venstre i bildet, inkassodirektør Ole Marius Thorstensen fra Kredinor. Foto: NTB og Kredinor.

Kredinor satte stor pris på å ta i mot næringsministeren, for å dele noen tanker om hva vi i vår bransje er opptatt av.

- Det var spennende å besøke dere i Kredinor og lære mer om bransjen. Det var både interessant og lærerikt, og ikke minst hyggelig. Takk for at jeg fikk komme på besøk, sier Jan Christian Vestre som sender en hilsen til alle de 430 ansatte i selskapet.

Taktskifte i norsk næringslivspolitikk

Et taktskifte er avhengig av rammebetingelser som bidrar til et bærekraftig og lønnsomt næringsliv. Innenfor inkasso dreier det seg om lønnsomhet gjennom profesjonell og kundevennlig oppfølging av ubetalte krav frem til pengene er på konto. Innholdet i ny inkassolov blir en viktig rammefaktor.

- Vi tok opp næringslivets behov for en velfungerende inkassobransje, samt viktigheten av at en ny lov søker forenkling, og er moderne, sier inkassodirektør Ole Marius Thorstensen i Kredinor.

Næringsministeren selv uttrykte viktigheten av tidsriktige lover som løser de utfordringene man står ovenfor. Bakgrunnen for møtet var et besøk hos flere bedrifter i Tromsø, hvor han ønsket å hente råd og inspirasjon fra trømsøværinger. I tillegg til Kredinor besøkte han innovasjonssenteret Norinnova, turmatprodusenten Drytech, kafeen Frø og hadde et innspillsmøte med reiselivet.

Tett på regionalt næringsliv

Kredinor er det eneste inkassoselskapet med landsdekkende tilstedeværelse i Norge. Avdelingskontoret i Tromsø følger opp ubetalte krav for regionens næringsliv frem til betaling. Blant de største oppdragsgiverne er selskap innenfor kraft og energi samt handel og service.

- Vi er tett på det lokale næringsliv og bidrar til lønnsomhet gjennom oppfølging som gir gode betalingsstrømmer og forutsigbar likviditetsflyt, sier avdelingsleder Kamilla Tustervatn, i Kredinor Tromsø. - Vi er det største markedsområdet i Kredinor, og bistår oppdragsgivere med oppfølging av deres kunder over hele Nordland, Troms og Finnmark, sier Kamilla Tustervatn.

Kredinor i Tromsø hadde gleden av å treffe næringsminister Jan Christian Vestre denne uken. Fra venstre: Ole Marius Thorstensen, Irene A. Jensen, ordfører Gunnar Wilhelmsen, næringsminister Jan Christian Vestre, Kamilla Tustervatn, Renate Thomassen, Virke bransjeleder inkasso Christine Spersrud Haug.

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Som eneste inkassoselskap er Kredinor landsdekkende, med hovedkontor i Oslo og avdelingskontor i åtte norske byer, deriblant i Tromsø. Kontoret i Tromsø teller 6 medarbeidere som jobber med betalingsoppfølging og inkasso for lokalt og regionalt næringsliv samt offentlige virksomheter.