Næringsminister Vestre åpner nytt Stavanger-kontor for Eksportfinansiering Norge (Eksfin): Gir lokale bedrifter lettere tilgang til statlig eksporthjelp

Gjennom det nye distriktskontoret får lokale bedrifter enda lettere tilgang til Eksfins finansieringsordninger på 185 milliarder kroner. Regionen bruker allerede Eksfins ordninger aller mest i landet i forbindelse med havvind-leveranser internasjonalt. Fremover håper Eksfin å hjelpe flere bedrifter med å sikre eksportkontrakter, finansiere klimavennlige investeringer og vokse internasjonalt.
Næringsminister Vestre åpnet Eksfins Stavanger-kontor. Fra høyre adm. dir. Tone Lunde Bakker og Stavangers ordfører Kari Nessa Nordtun

Gir økt eksport og trygghet

- Det er kritisk viktig at den spente internasjonale situasjonen ikke rammer fastlandseksporten eller klimavennlig omstilling i industrien. Sammen med Eksfin kan bedrifter og banker dele mer risiko og reise mer kapital. Eksfins lån og garantier sikrer kontrakter, aktivitet og arbeidsplasser i en utfordrende tid, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Idag klippet han snoren på det nye Eksfin-kontoret i Stavanger sentrum sammen med Eksfin-sjef Tone Lunde Bakker, Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun, næringsforeninger og eksportbedrifter i landsdelen.

Tilgjengelig for SMB

Eksfins kunderådgivere er bevisst lokalisert sammen med Innovasjon Norges eksisterende kontor i byen. Det skal gjøre det lettere for bedrifter i regionen å ta kontakt, møte begge virksomheter eller bli henvist videre:

- Eksfin har eksistert i kun ett år, og vi bygger fortsatt kunnskap hos bedriftene om hva slags hjelp de kan få hos oss. Gjennom distriktskontoret kan vi lettere nå ut til flere bedrifter, ta en kaffe med dem, Innovasjon Norge, Nysnø eller lokale banker. Eksportnæringene her endrer seg veldig raskt og jeg håper vi skal være tett koblet på behovene og mulighetene de ser, sier Eksfin-sjef Tone Lunder Bakker.

Hun viser til at Eksfin allerede har et regionskontor i Ålesund som blir styrket med en ekstra medarbeider i disse dager. I 2021 sto Vestlandet samlet for over halvparten av all finansiering som Eksfin stilte det året. De viktigste næringene var fornybar energi, maritim og verft samt fiskeri og havbruk. Dette er næringer som fortsatt står sentralt for bedriftene langs kysten og for Eksfin.

Næringsminister Vestre
Adm. dir. i Eksfin, Tone Lunde Bakker

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) fremmer norsk eksport og eksportfremmende investeringer ved å stille garantier og lån på vegne av staten. Finansieringen er tilpasset norske eksportbedrifters og utenlandske kjøperes behov og dekker blant annet politisk og kommersiell risiko på lån fra private eller offentlige finansinstitusjoner.

Eksfin er et supplement til private finansinstitusjoner og er en del av det næringsrettede virkemiddelapparatet. Eksfin er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet (NFD).

Eksfin har 125 medarbeidere og hovedkontor i Oslo. Adm. dir er Tone Lunde Bakker og styret ledes av Morten Støver.