Play Magnus AS

Næringslivstopper møter ungdommer fra Oslo for en runde sjakk

26.10.2020, Oslo - For andre år på rad avholdes arrangementet Næringslivet Møter Østkanten i Oslo. Fredag 6. november 2020 vil representanter fra næringslivet spille sjakk med ungdom fra Oslos østkant. Blant deltakerne finner vi Morten Borge fra FERD, sportskommentatoren og tidligere pokerproff Sverre Krogh Sundbø og Ingrid Dahl fra Dacon.
Morten Borge CEO FERD og Elilan Jeyarajah
Also
Morten Borge CEO FERD og Elilan Jeyarajah Also

Næringslivsledere fra selskaper som Knowit, Verdane Capital, Carnegie og chess24 skal også delta. Arrangementet er støttet av Play Magnus, som er grunnlagt av verdensmester i sjakk Magnus Carlsen.

Det siste året har interessen for sjakk økt betraktelig. Statistikk fra Play Magnus viser at trafikken til de 10 største sjakknettsidene i verden har økt med 83% det siste året og Magnus Carlsen sin egen virtuelle direktesendte sjakkturnering, Magnus Carlsen Chess Tour, ble tilsammen sett på i over 13 million timer.

- Play Magnus og jeg støtter arrangementet og jeg planlegger selv å delta på Næringslivet Møter Østkanten. Jeg håper flere selskaper gjør det samme sier Magnus Carlsen.

Sosialt initiativ

Næringslivet møter Østkanten er et sosialt initiativ med fokus på nettverksbygging og brobygging gjennom sjakk. En næringslivsleder eller idrettsprofil blir satt på samme lag som en ungdom fra Oslos østkant for å spille parsjakkturneringen sammen.

Parsjakk innebærer at de to spillerne utfører annethvert trekk uten at de kan snakke sammen om trekkene de skal spille. Dette krever en felles forståelse for hverandre og stiller krav til gode samarbeidsevner. Arrangementets formål er å skape relasjoner og bruke sjakk som et kontaktpunkt. Arrangørens mål er å bidra til et integrert Norge der alle føler seg inkludert.

Konsept med opphav i Sverige

Initiativtakeren til konseptet er den svenske stormesteren og landslagsspilleren Pontus Carlsson. Arrangementet har blitt gjennomført over 30 ganger blant annet i Stockholm, Gøteborg og Malmø.

- Dette er et viktig initiativ for å motvirke fordommer og gi ungdommene fra utkanten av byen en mulighet til å danne seg et nettverk som de kanskje mangler. Dette gir også selskapene en god mulighet til å oppdage nye talenter. Jeg har selv vært vitne til vennskapsrelasjoner og mentorskap oppstå på tvers av alder og bakgrunn ved hjelp av sjakk, sier Carlsson.

Bedrifter velkommen til å delta

Arrangørene ønsker representanter fra næringslivet, samt bedrifter og selskaper som ønsker å være med på arrangement i Oslo fredag 6. november 2020 velkommen. Vennligst ta kontakt med arrangørene for mer informasjon om hvordan din bedrift kan delta. Deltakerne får blant annet mulighet til å utfordre tidligere Norgesmester Jon Ludvig Hammer i lynsjakksduell.

Arrangementet avholdes sentralt i Oslo og programmet er som følgende:

14.00 – 15.00: Mulighet til å utfordre tidligere Norgesmester Jon Ludvig Hammer til duell i lynsjakk.

15.00 – 18.00: Parsjakkturnering hvor hver ungdom fra østkanten spiller på lag med hver sin næringslivsprofil.

For mer informasjon og intervjuer kontakt:

Askild Bryn

askild@naringslivetmoterostkanten.no

Pontus Carlsson

+46 702017146

pontus@naringslivetmoterostkanten.no

Næringslivet Møter Østkanten

#naringslivetmoterostkanten

Facebook: http://tiny.cc/giu6bz

Twitter: http://tiny.cc/ytu6bz

Instagram: https://www.instagram.com/naringslivet_moter_ostkanten/

.

Morten Borge CEO FERD og Elilan Jeyarajah
Also
Morten Borge CEO FERD og Elilan Jeyarajah Also
Tidligere norgesmester Jon Ludvig Hammer and Vilasini Vamathevan
Ordfører Marianne Borgen (SV) og Melaika Rajab
Last ned bilde
Sportskommentator og tidligere sjakkspiller Sverre Krogh Sundbø og Husein Al-Salih

Om Play Magnus AS

Play Magnus AS
Tordenskiolds gate 2

Om Play Magnus Group

Play Magnus Group er en fremtredende global aktør som tilbyr digitale opplevelser av høy kvalitet til alle som ønsker å spille, se, og lære sjakk. Gruppen leverer e-læring og underholdningstjenester via sine markedsledende merkevarer chess24, Chessable, CoChess, Play Magnus App Suite og The Champions Chess Tour. Play Magnus Groups visjon er å popularisere sjakk for å gjøre verden smartere, ved å oppmuntre flere mennesker å spille, se på, studere og tjene penger på sjakken

Følg pressemeldinger fra Play Magnus AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Play Magnus AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Play Magnus AS