AccountorAccountor

Næringslivet rammes hardt

Permittering er nødvendig noen ganger, konkurs er ingen skam. Dette kommer vi oss ut av. Accountor har blant sine 12.000 kunder gjort analyser på bransjer og risiko. Derfor har vi god kunnskap om hvem som rammes og hvordan. Nils P. Hagen, driftsdirektør i Accountor sier at «Vi jobber nå hardt for å bistå våre kunder i absolutt hele landet. Med vårt kundenettverk ser vi svært godt og raskt hvordan næringslivet nå rammes under korona-krisen»

Disse rammes

- Vi har gjort en analyse på bransjer og risiko. Accountor har kontaktet hundrevis av kunder i ulike bransjer. Derfor vet vi ganske mye om hvem som rammes og hvordan. Reiselivsbransjen fikk det først og verst, inntektene er nesten borte. Detaljhandel rammes kraftig nå, fortjenesten ved salget dekker ikke faste kostnader. Dette forteller Nils P. Hagen, driftsdirektør i Accountor Norge.

Han forteller videre; Det er klart at mange sektorer som behandler mennesker er ute av spill foreløpig, men faste kostnader løper. Virksomheter som er pålagt stengt er i en kritisk situasjon. Transportsektoren merker at det (med unntak av matvarer, byggevarer og noen andre typer last) er en merkbar nedgang. Bygg og anlegg har utfordringer med byggeplasser med underleverandører og flytting av folk mellom regioner. Landbruket ser en stor utfordring med sesonghjelp.

Tapere og vinnere

Accountor tror det antagelig vil komme en stor mengde konkurser og akkorder, og at det vil komme tapere og vinnere ut av dette.

«Vi holder nå tett dialog med våre kunder for å få oversikt over deres økonomi og hvordan denne situasjonen vil påvirke den videre driften i månedene som kommer. Vi ser selvsagt på truslene og de negative effektene, men vi bruker også mye tid på å finne mulighetene vi har for å bedre denne situasjonen, på kort og lang sikt. Enkelte av våre kunder har måttet stenge dørene. Andre lurer selvsagt på hvordan dette vil ramme dem i tiden fremover. I en turbulent tid ser vi at mange av våre kunder ønsker å ha noen å sparre med. « sier Hagen

Det vil antagelig bli en omstrukturering i flere sektorer som følge av krisen. Selskaper som jobber på den moderne og elektroniske måten klarer seg ofte bedre.

Konkrete tiltak til alle

Accountor anbefaler bedriftene å tenke følgende: inntektene får vi gjort lite med på kort sikt, personalkostnadene må tilpasses, andre driftskostnader (faste kostnader) må reduseres, kundefordringer må sikres og drives inn, kunder må kredittsjekkes. Vi har laget en pakke for bedrifter med analyse av situasjonen i forhold til egenkapital og arbeidskapital, vurdering av alternativer og budsjetter for endret driftsform, tiltak og rask gjennomføring. Nå gjelder det å bruke de mulighetene som staten tilbyr på den beste måten. Reduksjon av arbeidsgiveravgiften med 4% hjelper merkbart. Det gjelder fi første omgang for to måneder.

Høy trafikk

Accountor har nå kjempetrafikk på blogg, web-sider, mail, telefon fra kunder og andre firmaer for å få bistand i denne vanskelige situasjonen.

Hagen fortsetter; «Vi må også for våre kunder tenke på god behandling av medarbeidere som berøres gjennom permitteringer, hjemmekontor og det det medfører krav om tett oppfølging og omtanke. Disse medarbeiderne er vår framtid»

Accountor ser også fremover og mener at det som kommer av godt ut av dette er at de godt kan reise mindre.

«Vi jobber på annen måte med mye hjemmekontor. Men det fungerer.  Vi har mye mer kundekontakt, og skal i framtiden sette et mindre fotavtrykk i forholdet til klimaet vårt. Vi har medarbeidere som tar et fantastisk ansvar, jobber selvstendig og er kreative. Permittering er nødvendig noen ganger, konkurs er ingen skam. De fleste vil mestre situasjonen. Vi kommer oss ut av dette!» avslutter Hagen

Om Accountor

Accountor
Innspurten 1 A, 3. etg.

02714http://www.accountor.no

Fakta om Accountor:

Accountor Norge har om lag 70 kontorer rundt i Norge, som betjener alle typer kunder innen regnskap, lønn, rådgivning, rekruttering og økonomitjenester. Vi har ca 600 ansatte på landsbasis.

Accountor omsetter for ca. 500 millioner i året i Norge.

Accountor har også kontorer i Finland, Sverige, Danmark, Nederland, Russland, Ukarina.

Se www.accountor.no

Følg saker fra Accountor

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Accountor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Accountor

Svindel på Finn.no: slik avslører du falske annonser25.1.2020 09:00:00 CETPressemelding

I en seriøs jobbannonse vil de aldri be deg logge på BankID eller oppgi personnummer. Det har nylig blitt avslørt at jobbsøkere hos Finn.no til Norges største bank DnB har blitt bedt om å identifisere seg med BankID i forbindelse med ønske om å gjennomføre en bakgrunnssjekk som en del av rekrutteringsprosessen. Jon Even Sørlie, daglig leder i Accountor Rekruttering & Innleie sier: «Dette virker å fremstå som reelle bedrifter med bedriftsprofiler på Finn.no. Vi har også en slik bedriftsprofil på Finn.no og ønsker å være tydelige på at kandidater kan stole på oss. Kreative svindelforsøk vil vi alltid se eksempler på, og dette er vel et av de vi ikke har sett i Norge tidligere. I dette tilfellet bes det om personnummer. Hos oss har vi aldri behov for personnummer i forbindelse med å gjennomføre en rekrutteringsprosess»