Næringslivet på Vestlandet mer opptatt av vekst enn bompenger

I en undersøkelse utført av Opinion på oppdrag fra Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, oppgir næringslivsledere på Vestlandet at areal og regulering er deres viktigste sak ved lokalvalget.
− Hvordan vi kan skape verdier har fått ufortjent lite oppmerksomhet i lokalvalget, selv om faktum er at mange viktige avgjørelser for næringslivet gjøres lokalt, og at dette opptar virksomhetene i landet vårt. Derfor oppfordrer vi politikerne på Vestlandet til å bruke valgkampinnspurten på hvordan deres lokale næringsliv, og dermed nærmiljø, kan utvikles, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.
Hele 41 prosent av næringslivslederne på Vestlandet oppgir areal og regulering som en av sine viktigste saker, 37 prosent oppgir bompenger og 31 prosent vurderer eiendomsskatt som viktigst. I Bergen, Stavanger og Ålesund er bildet annerledes, her sier henholdsvis hele 46, 57 og 53 prosent at bompenger er en viktig sak for dem. Horneland Kristensen anerkjenner bompengenes rolle, men ønsker å dreie debatten.
− Skal vi bevare velferdsstaten må produktivitetsveksten opp, da er arealplanlegging og gründerpolitikk viktig. Bompenger er en stor avgift og henger for mange virksomheter sammen med hvilken fremkommelighet de får igjen, men det er viktig at debatten i valgkampen blir løftet fra hva vi skal bruke penger på til hvordan vi kan skape verdier i lokalsamfunn over hele landet. Om vi klarer å løfte veksttakten i handels- og tjenestenæringen til 90-talsnivå så vil det gi oss 7 200 milliarder kroner mer å rutte med fram til 2040.
Kommunene glemmer næringslivet
Undersøkelsen viser også at bare 35 prosent av næringslivsledere på Vestlandet mener kommunene deres er gode på å involvere næringslivet til dialog når viktige beslutninger skal tas. Virke mener mange lokalsamfunn går glipp av store verdier fordi næringslivet ikke involveres mer.
− Næringslivet er lokalsamfunnenes gull. Når kommunene overser de som skaper arbeidsplasser og verdier vil de ofte mislykkes med å utvikle bedre og sterkere nærmiljø, sier Horneland Kristensen.
Vestlandet nest best på tilrettelegging
Andelen næringslivsledere på Vestlandet som mener det er ubyråkratisk å drive næringsvirksomhet i sin kommune (40 prosent) er noe høyere enn de som synes det er byråkratisk (34 prosent). Resultatene er bedre på tilrettelegging for næringslivet. Her mener 50 prosent at tilretteleggingen er god. Det er nest best i landet, bare slått av Sørlendingene, og langt fremfor Oslo på jumboplass med bare 30 prosent.
− Det er tydelige regionale forskjeller. Dette viser at lokalpolitikerne og administrasjonen kan gjøre en forskjell for virksomhetene i sin kommune. Derfor oppfordrer vi alle til å involvere seg i lokalvalget, og å stemme på partier og kandidater som vil utvikle lokalt næringsliv, avslutter Virke-sjefen.
Resultat
- Spørsmål: Hvis du tenker på din virksomhets behov, hvilke 3 av disse sakene eller saksområdene er viktigst ved høstens kommunevalg?
- Norge totalt: Areal og regulering (41 prosent), bompenger (33 prosent) og gründerpolitikk (29 prosent) er på topp tre.
- Nord-Norge: Areal og regulering (57 prosent), eiendomsskatt (32 prosent) og kommunale avgifter (27 prosent) er på topp tre.
- Sørlandet inkl. Telemark: Areal og regulering (46 prosent), gründerpolitikk (34 prosent) og bompenger (33 prosent) er på topp tre.
- Vestlandet: Areal og regulering (41 prosent), bompenger (37 prosent) og eiendomsskatt (31 prosent) er på topp tre.
- Østlandet: Areal og regulering (44 prosent), gründerpolitikk (32 prosent) og bompenger (29 prosent) er på topp tre.
- Trøndelag: Areal og regulering (39 prosent), gründerpolitikk (33 prosent) og parkering (28 prosent) er på topp tre.
- Oslo: Bompenger (49 prosent), parkering (44 prosent) og kollektivtrafikk (32 prosent) er på topp tre.
- Påstand: Min kommune inviterer det lokale næringslivet til dialog før viktige beslutninger fattes
- Norge totalt: 33 prosent enig, mot 41 prosent uenig.
- Nord-Norge: 29 prosent enig, mot 51 prosent uenig.
- Sørlandet inkl. Telemark: 29 prosent enig, mot 35 prosent uenig.
- Vestlandet: 35 prosent enig, mot 39 prosent uenig.
- Østlandet: 39 prosent enig, mot 37 prosent uenig.
- Trøndelag: 38 prosent enig, mot 42 prosent uenig.
- Oslo: 18 prosent enig, mot 53 prosent uenig.
- Påstand: Min kommune legger godt til rette for lokalt næringsliv
- Norge totalt: 44 prosent enig, mot 25 prosent uenig.
- Nord-Norge: 38 prosent enig, 34 mot prosent uenig.
- Sørlandet inkl. Telemark: 54 prosent enig, mot 23 prosent uenig.
- Vestlandet: 50 prosent enig, mot 21 prosent uenig.
- Østlandet: 45 prosent enig, 22 prosent uenig.
- Trøndelag: 46 prosent enig, mot 25 prosent uenig.
- Oslo: 30 prosent enig, mot 39 prosent uenig.
- Påstand: Det er ubyråkratisk å drive virksomhet i min kommunene
- Norge totalt: 36 prosent enig, mot 34 prosent uenig.
- Nord-Norge: 31 prosent enig, mot 40 prosent uenig.
- Sørlandet inkl. Telemark: 49 prosent enig, mot 25 prosent uenig.
- Vestlandet: 40 prosent enig, mot 34 prosent uenig.
- Østlandet: 33 prosent enig, mot 34 prosent uenig.
- Trøndelag: 47 prosent enig, mot 24 prosent uenig.
- Oslo: 31 prosent enig, 40 mot prosent uenig.
Om undersøkelsen
I forkant av kommune- og fylkestingsvalget 9. september har Virke undersøkt hvordan norsk næringsliv opplever å drive næringsvirksomhet i sin kommune. Undersøkelsen er utført av Opinion på oppdrag fra Virke. 1504 næringslivsledere er intervjuet i perioden 27. mai til 28. juni.
Nøkkelord
Kontakter
Vebjørn VarlidKommunikasjonsrådgjevar
Tel:99228523vebjorn.varlid@virke.noBilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringene i Norge, og representerer nesten 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom