Nær halvparten bruker elsykkelen hele året

Hele 44 prosent bruker elsykkelen også om vinteren, viser ny stor undersøkelse fra Norsk elbilforening.
DEN KALDE FINE TIDA: Elsykkelen er populær også om vinteren (Foto: Norsk elbilforening).

- Elsykkelen gir så mye glede at folk rett og slett ikke klarer å legge den fra seg selv i kulde, mørke og snø – konkluderer Norsk elbilforenings elsykkelekspert, Hulda Tronstad.

Elsyklisten 2020, en årlig undersøkelse som gjennomføres av Norsk elbilforening, viser at andelen elsyklister som vintersykler holder seg høy, til tross for at veldig mange har kjøpt elsykkel de tre siste årene.

- Vi har fått mange nye elsyklister ut på veiene, og mange av dem har brukt sykkel lite før, så dette er imponerende, applauderer Tronstad.

29 prosent av elsyklistene sier de har syklet mer i 2020 på grunn av restriksjoner knyttet til Covid-19.

Varige transportendringer er godt for folkehelsa

9 av 10 elsyklister sykler mer enn før når de kjøper elsykkel. Og særlig byttes bil og buss ut med elsykkel. Den største fordelen med å sykle på elsykkel er bedre helse, den nest største er at det er gøy, sier elsyklistene selv.

- Undersøkelsen viser at elsykkelen endrer transportvanene dine, den er rett og slett en gamechanger, sier Hulda Tronstad, som har fulgt med på elsykkelutviklingen siden 2012.

Hun er særlig glad for at undersøkelsen slår i hjel myten om at elsykling ikke gir nok trening.

- Vi skal aldri undervurdere gleden som drivkraft når det gjelder fysisk aktivitet. Du vil alltid fortsette med noe som er gøy, sier Tronstad.

Halvpartene av alle elsyklister bruker elsykkelen til daglig transport, og hele 90 prosent bruker elsykkelen daglig eller ukentlig til jobb. Og selv om mange bruker elsykkelen til jobbreise, er det 65 prosent som bruker elsykkelen til innkjøp og ærender på fritiden. I tillegg til at 58 prosent bruker elsykkelen til trening og mosjon.

Om Elsyklisten 2020

• Elsyklisten er en årlig undersøkelse fra Norsk Elbilforeningen, gjennomført siden 2017. Her spørres elsyklister om alle typer spørsmål knyttet til elsykkel.

• 1910 svarte på årets undersøkelse. Utvalget er hentet inn via sosiale medier.

• Elbilforeningen har siden 2013 arbeidet med elsykler og jobber med mange spørsmål knyttet til ulike typer elektrisk mobilitet.

ELSYKKELEKSPERT: Undersøkelsen viser at elsykkelen endrer transportvanene dine, den er rett og slett en gamechanger, sier Hulda Tronstad som har fulgt med på elsykkelutviklingen siden 2012.

Vi har 14 lokalforeninger og over 80.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.