Nær halvparten av befolkningen har sett falske nyheter om koronautbruddet
Nesten fem av ti nordmenn har støtt på falske nyheter om koronaviruset i løpet av den første uken med nasjonale tiltak knyttet til sykdommen. Det viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Fire av ti har kommet over de falske nyhetene i sosiale medier.

– Det oppstår et enormt informasjonsbehov under en slik krise, men dessverre er ikke all informasjon til å stole på. Derfor er det viktig å sjekke kildene, gå til offisielle nettsider og lese redaktørstyrte medier, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Ny kampanje mot falske nyheter
Medietilsynet lanserer nå i samarbeid med Faktisk og Landslaget for lokalaviser (LLA) en informasjonskampanje om hvordan man kan avdekke falske nyheter. Kampanjen er støttet av Facebook.
– Sosiale medier er viktige kanaler for å holde kontakt med venner og familie nå når vi i stor grad må holde oss hjemme. Samtidig ser vi at falske, nyhetslignende saker relatert til korona-situasjonen sprer seg raskt i sosiale medier. Det er avgjørende å klare å skille rett fra galt når det gjelder informasjon om koronaviruset og myndighetenes tiltak, og da trenger folk kunnskap om hva de skal se etter, sier Velsand.
Medietilsynet mener at de redaktørstyrte mediene har en viktig rolle
Medietilsynet er også opptatt av å underbygge de redaktørstyrte medienes viktige rolle.
– De redaktørstyrte medienes samfunnsviktige funksjon blir enda tydeligere i den krisen vi står i nå. Det er avgjørende å ha medier vi kan stole på, og som både videreformidler viktig informasjon, stiller kritiske spørsmål og sørger for at ulike synspunkter kommer fram, sier Velsand.
Stopp, tenk og sjekk før du deler
Selv om en undersøkelse fra Medietilsynet i 2019 viser at de fleste nordmenn har god kritisk medieforståelse, var det fire av ti i undersøkelsen som ikke klarte å avsløre en falsk nyhet.
– I Medietilsynets undersøkelse fra forrige uke sier omtrent halvparten at de har sett en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset. Men enda flere kan nok ha sett slike saker, uten at de har oppdaget at saken ikke var sann. Vårt råd er at folk bør være skeptiske til fengende overskrifter, og sjekke kilden dersom saken virker for utrolig. Det er også lurt å undersøke om saken er publisert flere steder, sier Velsand.
Resultater fra Medietilsynets undersøkelse om falske nyheter:
- 45 prosent oppgir å ha kommet over en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset i løpet av de siste sju dagene
- 38 prosent av befolkningen oppgir å ha sett en slik sak i sosiale medier, 9 prosent på norske nettsteder og 6 prosent på utenlandske nettsteder
- 27 prosent har ikke kommet over falske nyheter og 28 prosent vet ikke om de har gjort det
- Flest under 45 år med høyere utdanning har sett en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset
- Oslo og omegn er området med størst andel som har sett en slik sak (48 prosent), etterfulgt av Østlandet (45 prosent), Sør- og Vestlandet (44 prosent), Trøndelag og Nord-Norge (41 prosent)
Slik ble undersøkelsen om falske nyheter gjennomført:
- Kantar har gjennomført undersøkelsen om falske nyheter på vegne av Medietilsynet.
- Undersøkelsen ble gjennomført 18. - 19. mars 2020
- Undersøkelsen er en flervalgundersøkelse, det vil si at respondentene kunne krysse av på flere svaralternativer
- Undersøkelsen ble gjennomført via nett/e-post og hadde 1583 respondenter
- Resultatene er vektet etter kjønn, alder og utdanning.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet og Lotteritilsynet ber norske pengespelaktørar om å redusere reklametrykket på tv17.8.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Marknaden for pengespelreklame på norske tv-skjermar held fram med å falle og gjekk ned med fire prosent det første halvåret i år samanlikna med same perioden i 2021. – Den nye lovreguleringa har resultert i eit stort fall i utanlandsk pengespelreklame. No bør også norske aktørar redusere reklametrykket sitt på tv, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Tilsyn viser: Produksjonsselskapene har rutiner for å hente inn politiattester3.8.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynets tilsyn med 15 produksjonsselskap som produserer programmer eller serier, viser at selskapene henter inn politiattester for ansatte som har kontakt med mindreårige. – Det er betryggende at rutinene er på plass, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Ny rapport om avsendermangfold fra Medietilsynet: Konsolideringen i avismarkedet fortsetter4.7.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
De tre største konsernene kontrollerte 72,5 av det totale avisopplaget i Norge ved utgangen av 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Det er en økning på 0,5 prosentpoeng fra året før. Samtidig holder antallet norske aviser, radio- og tv-kanaler seg stabilt.
Ny rapport fra Medietilsynet: Godt økonomisk år for avisene i 20211.7.2022 07:05:00 CEST | Pressemelding
Norske aviser fikk et svært godt driftsøkonomisk år i 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Fjoråret ble ett av de mest lønnsomme årene det siste tiåret. Det skyldes økte driftsinntekter og en kontrollert kostnadsvekst, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medietilsynet opprettholder vedtak om å stanse pengespillreklame på tv30.6.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Medieklagenemnda skal behandle klagene etter at Medietilsynet nå har valgt å opprettholde sine vedtak om å stanse pengespillreklame på tv. To av de fem tv-distributørene som fikk pålegg om å stanse reklamen, har klaget på vedtakene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom