Nær halvparten av befolkningen har sett falske nyheter om koronautbruddet

– Det oppstår et enormt informasjonsbehov under en slik krise, men dessverre er ikke all informasjon til å stole på. Derfor er det viktig å sjekke kildene, gå til offisielle nettsider og lese redaktørstyrte medier, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Ny kampanje mot falske nyheter
Medietilsynet lanserer nå i samarbeid med Faktisk og Landslaget for lokalaviser (LLA) en informasjonskampanje om hvordan man kan avdekke falske nyheter. Kampanjen er støttet av Facebook.
– Sosiale medier er viktige kanaler for å holde kontakt med venner og familie nå når vi i stor grad må holde oss hjemme. Samtidig ser vi at falske, nyhetslignende saker relatert til korona-situasjonen sprer seg raskt i sosiale medier. Det er avgjørende å klare å skille rett fra galt når det gjelder informasjon om koronaviruset og myndighetenes tiltak, og da trenger folk kunnskap om hva de skal se etter, sier Velsand.
Medietilsynet mener at de redaktørstyrte mediene har en viktig rolle
Medietilsynet er også opptatt av å underbygge de redaktørstyrte medienes viktige rolle.
– De redaktørstyrte medienes samfunnsviktige funksjon blir enda tydeligere i den krisen vi står i nå. Det er avgjørende å ha medier vi kan stole på, og som både videreformidler viktig informasjon, stiller kritiske spørsmål og sørger for at ulike synspunkter kommer fram, sier Velsand.
Stopp, tenk og sjekk før du deler
Selv om en undersøkelse fra Medietilsynet i 2019 viser at de fleste nordmenn har god kritisk medieforståelse, var det fire av ti i undersøkelsen som ikke klarte å avsløre en falsk nyhet.
– I Medietilsynets undersøkelse fra forrige uke sier omtrent halvparten at de har sett en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset. Men enda flere kan nok ha sett slike saker, uten at de har oppdaget at saken ikke var sann. Vårt råd er at folk bør være skeptiske til fengende overskrifter, og sjekke kilden dersom saken virker for utrolig. Det er også lurt å undersøke om saken er publisert flere steder, sier Velsand.
Resultater fra Medietilsynets undersøkelse om falske nyheter:
- 45 prosent oppgir å ha kommet over en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset i løpet av de siste sju dagene
- 38 prosent av befolkningen oppgir å ha sett en slik sak i sosiale medier, 9 prosent på norske nettsteder og 6 prosent på utenlandske nettsteder
- 27 prosent har ikke kommet over falske nyheter og 28 prosent vet ikke om de har gjort det
- Flest under 45 år med høyere utdanning har sett en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset
- Oslo og omegn er området med størst andel som har sett en slik sak (48 prosent), etterfulgt av Østlandet (45 prosent), Sør- og Vestlandet (44 prosent), Trøndelag og Nord-Norge (41 prosent)
Slik ble undersøkelsen om falske nyheter gjennomført:
- Kantar har gjennomført undersøkelsen om falske nyheter på vegne av Medietilsynet.
- Undersøkelsen ble gjennomført 18. - 19. mars 2020
- Undersøkelsen er en flervalgundersøkelse, det vil si at respondentene kunne krysse av på flere svaralternativer
- Undersøkelsen ble gjennomført via nett/e-post og hadde 1583 respondenter
- Resultatene er vektet etter kjønn, alder og utdanning.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet foreslår endringer i mediestøtten19.11.2025 13:22:08 CET | Pressemelding
Flere endringer foreslås for å gjøre de direkte mediestøtteordningene mer treffsikre og forutsigbare.
Medietilsynet: DSA vil styrke brukernes rettigheter overfor sosiale medier-plattformene17.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens forslag om å innføre forordningen for digitale tjenester i norsk lov, og oppfordrer til å legge vekt på utfordringer på sosiale medier.
TV 2 får advarsel av Medietilsynet14.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt TV 2 advarsel etter flere brudd på reglene om aldersgrenser i bildeprogramloven. Tilsynet fant regelbrudd på programseriene Fighter og Norge bak fasaden.
Robin fra Røros vant Ibelinprisen12.11.2025 13:49:36 CET | Pressemelding
Robin Garberg Hagen er den første vinner av Ibelinprisen. 17-åringen fra Røros er med i det heldigitale spillfellesskapet Rubinen. Nå er han kåret til årets rollemodell innen gaming.
Ibelinprisen: Finaleheatet er klart6.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Tre ungdommer er igjen i kampen om den første Ibelinprisen – årets rollemodell innen gaming. Medietilsynet avslører nå hvem juryen har med inn i siste runde før prisutdeling den 12. november.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
