Nær halvparten av befolkningen har sett falske nyheter om koronautbruddet
– Det oppstår et enormt informasjonsbehov under en slik krise, men dessverre er ikke all informasjon til å stole på. Derfor er det viktig å sjekke kildene, gå til offisielle nettsider og lese redaktørstyrte medier, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Ny kampanje mot falske nyheter
Medietilsynet lanserer nå i samarbeid med Faktisk og Landslaget for lokalaviser (LLA) en informasjonskampanje om hvordan man kan avdekke falske nyheter. Kampanjen er støttet av Facebook.
– Sosiale medier er viktige kanaler for å holde kontakt med venner og familie nå når vi i stor grad må holde oss hjemme. Samtidig ser vi at falske, nyhetslignende saker relatert til korona-situasjonen sprer seg raskt i sosiale medier. Det er avgjørende å klare å skille rett fra galt når det gjelder informasjon om koronaviruset og myndighetenes tiltak, og da trenger folk kunnskap om hva de skal se etter, sier Velsand.
Medietilsynet mener at de redaktørstyrte mediene har en viktig rolle
Medietilsynet er også opptatt av å underbygge de redaktørstyrte medienes viktige rolle.
– De redaktørstyrte medienes samfunnsviktige funksjon blir enda tydeligere i den krisen vi står i nå. Det er avgjørende å ha medier vi kan stole på, og som både videreformidler viktig informasjon, stiller kritiske spørsmål og sørger for at ulike synspunkter kommer fram, sier Velsand.
Stopp, tenk og sjekk før du deler
Selv om en undersøkelse fra Medietilsynet i 2019 viser at de fleste nordmenn har god kritisk medieforståelse, var det fire av ti i undersøkelsen som ikke klarte å avsløre en falsk nyhet.
– I Medietilsynets undersøkelse fra forrige uke sier omtrent halvparten at de har sett en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset. Men enda flere kan nok ha sett slike saker, uten at de har oppdaget at saken ikke var sann. Vårt råd er at folk bør være skeptiske til fengende overskrifter, og sjekke kilden dersom saken virker for utrolig. Det er også lurt å undersøke om saken er publisert flere steder, sier Velsand.
Resultater fra Medietilsynets undersøkelse om falske nyheter:
- 45 prosent oppgir å ha kommet over en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset i løpet av de siste sju dagene
- 38 prosent av befolkningen oppgir å ha sett en slik sak i sosiale medier, 9 prosent på norske nettsteder og 6 prosent på utenlandske nettsteder
- 27 prosent har ikke kommet over falske nyheter og 28 prosent vet ikke om de har gjort det
- Flest under 45 år med høyere utdanning har sett en falsk eller usann nyhetslignende sak om koronaviruset
- Oslo og omegn er området med størst andel som har sett en slik sak (48 prosent), etterfulgt av Østlandet (45 prosent), Sør- og Vestlandet (44 prosent), Trøndelag og Nord-Norge (41 prosent)
Slik ble undersøkelsen om falske nyheter gjennomført:
- Kantar har gjennomført undersøkelsen om falske nyheter på vegne av Medietilsynet.
- Undersøkelsen ble gjennomført 18. - 19. mars 2020
- Undersøkelsen er en flervalgundersøkelse, det vil si at respondentene kunne krysse av på flere svaralternativer
- Undersøkelsen ble gjennomført via nett/e-post og hadde 1583 respondenter
- Resultatene er vektet etter kjønn, alder og utdanning.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom