Nær 900 000 seere så Norge ta seg til kvartfinalen

Lørdag skapte det norske landslaget en spennings-thriller av de sjeldne da de slo ut Australia gjennom en straffesparkkonkurranse i åttendedelsfinalen.

Det norske kvinnelandslaget kunne juble over seieren i åttendedelsfinalen lørdag, etter krevende ekstraomganger og en nervepirrende straffesparkkonkurranse. Foto: NRK

Norske fotballinteresserte satt klistret til skjermene under mesterskapets hittil største høydepunkt.

Det norske kvinnelandslaget satte fire mål rett i nettet, mot Australias to bommer. Det falt i smak hos det norske publikumet, som telte 895 000 seere i øyeblikket da det hele var avgjort rett før midnatt.

Hele kampen hadde en rating på 667 000 seere, med en markedsandel på 66 prosent.

Kvinnelandslaget leverte

Redaksjonssjef i NRK Sport, Janne Fredriksen, er strålende fornøyd med at Norge nå er videre til kvartfinalen.

– Det er bare å takke for at Norge og Australia gjorde dette mer spennende enn vi kunne drømme om. Det er gøy med 90 gode minutter, og enda gøyere med 120 minutter og straffekonk. Spesielt når Norge vinner til slutt, sier hun begeistret.

Norge møter England i kvartfinalen torsdag 27. juni. Kampen vises på TV 2.

Norsk rikskringkasting AS (NRK) skal fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr strømmetjenester for radio og TV, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. I tillegg har NRK et bredt tilbud til publikum på nett.

NRK åpner arkivet29.8.2019 14:13:17 CESTPresseinvitasjon

Velkommen til en åpen dag på Marienlyst i Oslo for deg som lurer på hvordan din redaksjon kan bruke innhold fra NRKs arkiver! Vi inviterer ekstern presse fra hele landet til en praktisk og matnyttig dag der du får kunnskap om hva NRK kan dele av video, bilder og lyd til ekstern presse. NRK forvalter mange gyldne øyeblikk fra nasjonens historie, helt tilbake fra 1900 fram til dags dato. Dette ønsker vi å dele med deg som er journalist eller redaktør i et annet mediehus i Norge. Arrangementet er gratis inkludert lunsj. Meld deg på den dagen som passer best for deg ved å sende en e-post til prosjektleder og kommunikasjonsansvarlig lotten.christiansen@nrk.no innen 15. september. Deretter mottar du invitasjon med påmeldingslenke. Merk: Begrenset antall plasser.