Nådd målet – men ikke i mål

I år lærte vi oss hvor stor forskjell det å vaske hender i mer enn 40 sekunder utgjør. Antibac og munnbind har blitt like essensielle som nøkler på vei ut døra. Aldri før har det vært tydeligere for oss hvor avgjørende hygiene er. Likevel er det 4,5 milliarder mennesker i verden som mangler tilgang til trygt vann og rene toaletter. Gjennom noen av UNICEF sine vann- og sanitærprosjekter klarte Domestos å hjelpe 25 millioner til trygge toaletter, men de er klare på at de ikke er i mål.
Elever ved barneskolen Reveena i Borale Village i Maharashtra-regionen i India, foran toalettene skolen nettopp har bygget. Foto: UNICEF/Domestos

Domestos er eksperter på toalettrenhold og –hygiene. Derfor er UNICEFs program perfekt og naturlig for Domestos å engasjere seg i. Siden 2014 har Domestos støttet prosjekter som har hatt som mål å hjelpe 25 millioner mennesker med rene, trygge toaletter innen 2020.

- Vi i Domestos er veldig stolte av å kunne fortsette samarbeidet med UNICEF i denne saken. I år nådde vi ikke bare målet, men vi nådde faktisk 3 millioner flere enn planlagt. Likevel dør over 700 barn hver femte dag av sykdommer relatert til dårlig sanitærforhold. Frem til dette tallet er i null vil vi ikke stoppe vårt arbeid, forteller nordisk ansvarlig for Domestos i Unilever Erik Fredricson.

Toaletter muliggjør utdanning

På grunn av COVID-19 måtte norske barn bli hjemme fra skolen. Mange opplevde det som krevende, selv med muligheten for digital undervisning. Se for deg at de gikk glipp av skolegang på grunn av sykdom fra å måtte gå på do i offentlighet. Eller risiko for å bli voldtatt. 2 av 3 skoler i lav- og middelinntektsland mangler tilgang på rent vann og et brukbart toalett.

- Å utstyre skoler med skikkelige toaletter handler om mer enn bare hygiene; jenter unngår å droppe ut av skolen når de får mensen, og barn slipper å gå på do i utrygge omgivelser hvor de er utsatt for infeksjoner og voldtekt. Det redder faktisk liv, på flere måter, sier Camilla Viken, generalsekretær i UNICEF Norge.

Når du vasker bidrar du

Et hyggelig perspektiv på den økte hverdagsvaskingen COVID-19 har medført er at du kan bidra til andres trygghet når du vasker. UNICEFs vann-, sanitær- og helseprogrammer er del av løsningen i arbeidet med å sikre rene og trygge toaletter verden over. Kjøper du en flaske Domestos, donerer du samtidig 1 krone til dette arbeidet. Slik kan alle bidra litt, selv i noe så hverdagslig som toalettvask.

*UNICEF støtter ingen merker eller produkter.

Bilder

Om Domestos

Domestos
Martin Linges vei 25
1364 Fornebu

Domestos har siden 1929 levert toalettrengjøringsartikler for husholdninger. Merkevaren forvaltes og produseres av Unilever.

Siden 2012 har Domestos støttet UNICEF i arbeidet med å sikre rene og trygge sanitærfasiliteter. Så langt har de bedret de sanitære forholdene til mer enn 6 millioner mennesker, og mer enn 75 000 barn har fått rent vann og toalettfasiliteter på skolene.

Følg pressemeldinger fra Domestos

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Domestos på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Domestos