Nå trenger næringslivet all den hjelp de kan få!

Midt i den pågående koronakrisen forfaller en rekke frister til det offentlige, og næringslivet risikerer bøter om de ikke klarer å levere i tide.

Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen

I tillegg til rapportering av skatt, arbeidsgiveravgift og moms, er det høysesong for årsoppgjør og skattemeldinger.

«For en bedrift med 25 ansatte vil bøter fra staten utgjøre nærmere 90 000 på en måned, om de ikke klarer å levere a-meldingen i tide. Om de i tillegg ikke klarer å levere mva-oppgaven, betyr det ytterligere 35 000 i måneden. Med situasjonen næringslivet står i nå, kan det bety kroken på døra for mange», uttaler Christine Lundberg Larsen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Stortinget har blitt enige om første del av krisepakken, med mange gode tiltak for å hjelpe næringslivet. Da blir det paradoksalt at næringslivet på samme tid skal risikere å bli straffet med bøter om de ikke klarer å overholde de offentlige innleveringsfristene.

Tiltakspakken fra myndighetene inneholder utsettelser av betaling av skatter og avgifter. Regnskap Norge etterlyser at det også raskt kommuniseres fristutsettelser og sanksjonsamnesti på blant annet levering av skattemeldinger og mva.

Det haster! A-meldingsfristen forfaller allerede 6. april. Og frist for skattemelding mva følger etter med frist den 14.

Regnskap Norge har løftet problemstillingen til Finansdepartementet og Skattedirektoratet for å synliggjøre utfordringene så de kan ta grep og iverksette tiltak.

Regnskapsbransjen bistår 70 % av norske bedrifter, og fungerer i disse dager som næringslivets helsearbeidere. Bransjen gjør en stor innsats med å hjelpe kundene med løsninger for å berge dem gjennom krisen.

Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen

Vil ha oppgjør med millimeterrapportering knyttet til reise og diett: Kan gi 550 millioner kroner i reduserte kostnader25.10.2021 09:00:37 CEST | Pressemelding

Etter pandemien er det viktig med alle grep som kan sette fart på økonomien igjen og redusere bedriftenes administrative byrder. – Vi har en liste med forenklingsforslag klar til regjeringen. Et av de enkleste knytter seg til reglene for reise og diett. Vår analyse viser at en forenkling som gir 5 minutter kortere tid på utfylling, rapportering og kontroll av alle reiseregninger, vil redusere næringslivets kostnader med 550 millioner kroner årlig, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

Regnskap Norge advarer mot mva-kaos på elbiler22.10.2021 09:21:39 CEST | Pressemelding

I Hurdalsplattformen foreslår regjeringen å innføre merverdiavgift på beløp over 600 000 kroner ved salg av nye elbiler. – Intensjonen i forslaget er forståelig. Problemet er at dette bryter med de prinsippene vi har hatt i merverdiavgiftslovgivningen siden 1970. Forslaget vil skape utfordringer for selgere, kjøpere og myndighetene selv. Vårt klare råd er å enten fortsette med dagens mva-fritak, eller innføre mva. på hele salgssummen på elbiler, sier Rune Aale-Hansen, adm. dir. i Regnskap Norge.