Nå trenger næringslivet all den hjelp de kan få!

Midt i den pågående koronakrisen forfaller en rekke frister til det offentlige, og næringslivet risikerer bøter om de ikke klarer å levere i tide.
Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen

I tillegg til rapportering av skatt, arbeidsgiveravgift og moms, er det høysesong for årsoppgjør og skattemeldinger.

«For en bedrift med 25 ansatte vil bøter fra staten utgjøre nærmere 90 000 på en måned, om de ikke klarer å levere a-meldingen i tide. Om de i tillegg ikke klarer å levere mva-oppgaven, betyr det ytterligere 35 000 i måneden. Med situasjonen næringslivet står i nå, kan det bety kroken på døra for mange», uttaler Christine Lundberg Larsen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Stortinget har blitt enige om første del av krisepakken, med mange gode tiltak for å hjelpe næringslivet. Da blir det paradoksalt at næringslivet på samme tid skal risikere å bli straffet med bøter om de ikke klarer å overholde de offentlige innleveringsfristene.

Tiltakspakken fra myndighetene inneholder utsettelser av betaling av skatter og avgifter. Regnskap Norge etterlyser at det også raskt kommuniseres fristutsettelser og sanksjonsamnesti på blant annet levering av skattemeldinger og mva.

Det haster! A-meldingsfristen forfaller allerede 6. april. Og frist for skattemelding mva følger etter med frist den 14.

Regnskap Norge har løftet problemstillingen til Finansdepartementet og Skattedirektoratet for å synliggjøre utfordringene så de kan ta grep og iverksette tiltak.

Regnskapsbransjen bistår 70 % av norske bedrifter, og fungerer i disse dager som næringslivets helsearbeidere. Bransjen gjør en stor innsats med å hjelpe kundene med løsninger for å berge dem gjennom krisen.

Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen