Statens vegvesen

Nå starter ny, grønn vegkontrakt for Bergen og omegn

Del
I tett samarbeid med entreprenør skal utslippene ned når Statens vegvesen i dag, 1. september, starter sin nye driftskontrakt for riks- og europavegene i Bergen og omegn.
Fremme prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen og prosjektsjef Marianne Røssland i Mesta. Bak fra venstre Roger Johannessen og Per Arne Blindheim (begge Statens vegvesen), Tore Andre Øksnes og Rudi Andres Rossland (begge Mesta). Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Fremme prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen og prosjektsjef Marianne Røssland i Mesta. Bak fra venstre Roger Johannessen og Per Arne Blindheim (begge Statens vegvesen), Tore Andre Øksnes og Rudi Andres Rossland (begge Mesta). Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

– Det er godt å være i gang. Vi er glade for vi nå starter denne spennende kontrakten som inneholder flere nye elementer i vegdriften, sier prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen.

CO2-utslippene skal ned; krever rapportering

Bergenskontrakten går gjennom kommunene Bergen, Vaksdal, Voss, Bjørnafjorden, Øygarden, Alver, Masfjorden og Gulen.

Mesta er entreprenør på kontrakten, etter å ha levert et tilbud på 492 millioner. I tillegg til tradisjonelle driftsoppgaver, må selskapet følge spesielt med mengden svevestøv på Danmarksplass, som er blant landets mest forurensede kryss.

Alle vegkontrakter Statens vegvesen lyser ut i år inneholder krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp.

– Ved å sette tydelige og målbare krav kan vi registrere hvilke klimatiltak vi gjør, og sammen med entreprenør evaluere hva som har effekt. Målet er at utslipp fra våre virksomheter skal halveres innen utgangen av 2030, sier Midtun.

Kontrakten gjelder i fem år, fram til høsten 2026. Dersom partene er enige, er det mulig å forlenge kontrakten med opptil tre år. I tillegg har Statens vegvesen ett års ensidig opsjon.

Kontrakten omfatter totalt 300 kilometer riksveg, inkludert 65 kilometer gang- og sykkelveg. Deler av gang- og sykkelvegene i Bergen skal ha en standard som reduserer behovet for salting.

Totalt er det 91 tunnelløp i området, trolig den driftskontrakten med flest riksvegtunneler i hele landet.

Lokale underentreprenører

Mesta har 42 egne ansatte tilknyttet Bergens-kontrakten, og benytter seg i tillegg av flere lokale underentreprenører:

¤ Alver-firmaet Romarheim AS hjelper til i vinterdriften med brøyting, hvor de stiller med fire lastebiler.

¤ Arna-firmaet Nytveit AS er også med på vinterdriften. De stiller med fire lastebiler både det første og det andre året av kontrakten.

¤ Også et annet Arna-firma, Haugen Transport og Maskin AS, er med på vinterdriften. De stiller første året med to, og andre året med fire lastebiler.

¤ Åsane-firmaet Bedrift & Eiendomservice AS vasker toalett og driftsbygg.

Nye, grønne vegkontrakter i hele landet

I dag har Vegvesenet rullet ut nye vegkontrakter for hele landet.

Her kan du lese hva vi tidligere har skrevet om driftskontrakt Bergen:

Skal redusere svevestøv-mengden i Bergen | Statens vegvesen (ntb.no)

To entreprenører vil redusere svevestøv-mengden i Bergen | Statens vegvesen (ntb.no)

Nye kontrakter for grønnere drift av riksvegene | Statens vegvesen (ntb.no)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fremme prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen og prosjektsjef Marianne Røssland i Mesta. Bak fra venstre Roger Johannessen og Per Arne Blindheim (begge Statens vegvesen), Tore Andre Øksnes og Rudi Andres Rossland (begge Mesta). Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Fremme prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen og prosjektsjef Marianne Røssland i Mesta. Bak fra venstre Roger Johannessen og Per Arne Blindheim (begge Statens vegvesen), Tore Andre Øksnes og Rudi Andres Rossland (begge Mesta). Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Last ned bilde
Fremme prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen og prosjektsjef Marianne Røssland i Mesta. Bak fra venstre Roger Johannessen og Per Arne Blindheim (begge Statens vegvesen), Tore Andre Øksnes og Rudi Andres Rossland (begge Mesta). Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Fremme prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen og prosjektsjef Marianne Røssland i Mesta. Bak fra venstre Roger Johannessen og Per Arne Blindheim (begge Statens vegvesen), Tore Andre Øksnes og Rudi Andres Rossland (begge Mesta). Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Last ned bilde
Dette Mesta-kjøretøyet er i Euro 6-klassen, med det nyeste innen lavutslipps-teknologi. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Dette Mesta-kjøretøyet er i Euro 6-klassen, med det nyeste innen lavutslipps-teknologi. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye