Nå starter byggingen av Peer Gynt Toppen i Moss

Peab er i gang med byggingen av Peer Gynt Toppen i Moss. Første byggetrinn består av 52 leiligheter som skal stå klare våren 2024.
Peer Gynt Toppen er et nytt boligprosjekt i Moss, beliggende på en høyde med nærhet til natur og Moss sentrum. Illustrasjon: WEC360

Tomten har adresse Peer Gynts vei 73 og ligger i området Grindvold, like ved Sykehuset Østfold Moss på åsen over tunnelen Mosseporten.

– Vi har lagt vekt på at det skal være god variasjon i størrelsen på boligene – så dette blir attraktivt for både førstegangskjøpere og godt etablerte, forteller prosjektleder Haakon Hidem Sætre i Peab Eiendomsutvikling.

– I denne delen av Moss er det mange godt voksne som nå bor i enebolig eller rekkehus, og som ønsker å flytte til en praktisk, moderne leilighet. Vi vet at mange av disse vil fortsette å bo i området, heller enn å flytte til sentrum eller ut av Moss.

Nærhet til marka, turveier, fjorden, Vannsjø, sykehuset, E6 og jernbanen gjør beliggenheten svært attraktiv for Peer Gynt Toppen.

Grunnarbeider ut året

– Når vi nå starter grunnarbeidene, blir det sprengning og masseforflytning og arbeid med utvendig vann og avløp de første månedene, forteller Charlotte Dangstorp, som er prosjektleder for entreprenøren Peab.

I desember kommer Peabs egne betongfagarbeidere, og arbeidet med støttemurer kan begynne. Så starter byggingen av selve boligblokkene i løpet av januar 2023. Bærekonstruksjonen oppføres i betong og stål med egenproduksjon av betongarbeider.

Byggetrinn 1 består av to blokker som får felles parkeringsgarasje i kjelleren.

Dangstorp håper å få til en glidende overgang til byggestart for trinn 2, som blir av tilsvarende størrelse og utforming.

Stort behov i denne delen av Moss

Kenneth Hareide er daglig leder for Eiendomsmegler1 i Moss. Han forteller at nesten halvparten av leilighetene i byggetrinn 1 er solgt.

– Vi ser ofte at interessen skyter i været når folk ser gravemaskiner og aktivitet på tomta. Og siden det er lenge siden det er bygd nye leiligheter i denne delen av Moss, regner vi med at mange i områder melder sin interesse når de ser at byggingen er i gang, sier Hareide.

Fakta, Peer Gynt Toppen

• Byggherre: Peab Eiendomsutvikling (Peab Bolig)
  • Entreprenør: Peab
  • Beliggenhet ca. 2 km fra Moss sentrum