Nå skal togene i Portugal spare strøm med norsk teknologi
Transport står for en tredjedel av klimautslippene i Norge. Av dette er jernbanens andel kun 0,3 prosent. Det betyr at tog bruker minst energi per passasjer – av alle transportformer. Samtidig jobber Bane NOR med å gjøre jernbanen enda mer klimavennlig og bærekraftig.
Ett viktig bidrag er Erex, et strømsparingssystem som kan kutte opptil 30 prosent av togenes strømforbruk.
– Takket være dette systemet bruker togene 75 prosent av energien de gjorde tidligere. Det gir lavere strømregning til togselskapene og sparer miljøet for unødvendig energibruk. En skikkelig vinn-vinn-situasjon, Dyre Martin Gulbrandsen, leder for energihandel i Bane NOR
Felles dugnad for å spare strøm
Systemet utvikles og driftes av Bane NOR i Oslo, som også er i førersetet for opplæring av våre europeiske naboer.
– Vi synes samarbeid og kunnskapsdeling er veldig viktig, og deler teknologien med alle land som ønsker å bli partnere. Vi har derfor satset på et stort dugnadssamarbeid der vi lærer av hverandre og deler på kostnadene. Vi er veldig glade for at Portugal nå blir med i samarbeidet, forteller Gulbrandsen.
Totalt er ni nasjoner gått inn som medlemmer og brukere av teknologien: Belgia, Danmark, Finland, Luxembourg, Nederland, Spania, Sveits, Sverige og Norge. Nå skal Portugal bli testpartner, som er et første skritt mot fullt partnerskap i samarbeidet. I testfasen skal Portugal lære seg systemet og høste erfaring fra de andre medlemslandene.
Økonomisk kjøring av togene
Den klimavennlige gevinsten oppstår ved å måle og overvåke togenes energibruk. Takket være data som kommer fra Erex, kan togselskapene analysere hvor og når de lager og bruker mest strøm, og hvordan lokførerne bør styre togene for å bruke minst mulig.
– Moderne tog fungerer på samme måte som en elbil. Toget produserer strøm ved bremsing og bruker strøm når vi trenger energi for å komme oss opp i fart, forklarer Gulbrandsen.
Teknologi gjør jernbanen mer bærekraftig
Strømsparingen skjer derfor både under bremsing og ved at lokførere tilpasser kjørestilen for å bruke mindre strøm.
– Vi ser at enkelte lokførere sparer opp til 30 prosent av forbruket. Denne strømmen mates tilbake til strømnettet via kontaktledningen, og kan selges videre til andre tog eller strømabonnenter som deg og meg. Tidligere gikk mye av denne energien tapt som varme i bremsene, forklarer Gulbrandsen.
Han mener det er viktig med bærekraftig satsing, for å stadig øke jernbanens miljøfortrinn.
– Det betyr mye for klimaet og for at jernbanen skal bli enda mer konkurransedyktig, sier Dyre Martin Gulbrandsen.
FAKTA - Dette er Erex:
- Et norsk IT-system som benytter avanserte energimålesystemer på togene.
- Gjør togselskapene i stand til å forstå bruken av energi slik at de kan redusere både forbruket og kostnadene.
- Informasjonen fra Erex brukes i opplæring av lokførere slik at de utvikler en effektiv og energivennlig kjørestil fra start.
- Systemet fører til en reduksjon på 25-30 prosent i energibruken for tog.
- Over 7000 tog i Europa bruker teknologien.
- Skapt av Bane NORs forløper, Jernbaneverket, i 2003. I dag utvikles og driftes systemet av Bane NOR.
- Eies av et samarbeid mellom jernbaneorganisasjoner i ni europeiske land: Sveits, Spania, Belgia, Nederland, Luxembourg, Danmark, Finland, Sverige, og Norge. Samarbeidet kalles Eress.
- EU krever at samtlige tog får muligheten til å bruke denne typen spareteknologi. Norske Erex er det eneste systemet som er ferdig utviklet og i bruk.
Nøkkelord
Kontakter
Hedda Andrea NossenSeniorrådgiver kommunikasjonBane NOR Drift og teknologi
Tel:474 83 590hedda.nossen@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom