Nå skal forsøplingen i norske kommuner kartlegges

Kunnskapen om avfall på avveie er svært mangelfull i Norge. Oversikten over forsøpling på nasjonalt nivå er ufullstendig, og lokalt mangler mange kommuner innsikt i forsøplingssituasjonen. Nå utvikler Hold Norge Rent et verktøy for kommuner som ønsker mer kunnskap om egen forsøpling.
Kurs i kartlegging av forsøpling ledet av Håll Sverige Rent. Foto: Hold Norge Rent

Sammen med Statistisk sentralbyrå og Kristiansand kommune, samt med støtte fra Plastreturs miljøprosjekt gjennomfører Hold Norge Rent et pilotprosjekt på kartlegging av forsøpling i norske kommuner.

- Mange norske kommuner har dessverre lite kunnskap om egen forsøplingssituasjon og setter inn tiltak mot forsøpling uten å kjenne kildene og årsakene til forsøplingen i egen kommune, sier daglig leder i Hold Norge Rent, Lise Gulbransen.

I Danmark og Sverige, samt en rekke andre land i Europa er situasjonen en annen. Her benyttes skreddersydde metoder for kartlegging og overvåking av avfall på avveie, og kunnskapen danner grunnlaget for arbeidet mot forsøpling.

Som første kommune i Norge, skal Kristiansand kartlegge egen forsøpling ved bruk av en systematisk kartleggingsmetode. Metoden gir unik innsikt i omfanget av, samt kildene og årsakene til forsøpling. Og på bakgrunn denne kunnskapen, kan kommunen identifisere mulige løsninger og sette inn målrettede og effektive tiltak.

- For Kristiansand kommune er arbeidet mot forsøpling viktig, og vi er svært glade for å kunne bidra til utviklingen av et verktøy som kan bistå norske kommuner i dette arbeidet, sier klima- og miljørådgiver, Solvor Stølevik.

Karmøy, Ålesund og Nordkapp kommune har også bidratt til prosjektet som skal være i mål innen utgangen av 2018.

- Målet er å gjøre verktøyet tilgjengelig for alle norske kommuner innen utgangen av 2019, sier Gulbransen.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på post@holdnorgerent.no for mer informasjon, flere bilder eller intervjuavtaler.

Forsøpling ved Rosenholm stasjon i Oslo. Foto: Hold Norge Rent