Nå skal de unge få økt kunnskap om sine rettigheter

Forbrukerrådet og Ungt Entreprenørskap har inngått en samarbeidsavtale der hovedmålet er å øke de unges kunnskap om sine rettigheter som forbrukere, øke kompetansen deres innen personlig økonomi, samt øke deres forståelse og kunnskap om bærekraftige valg.

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som hjelper forbrukerne og påvirker samfunnet i en forbrukervennlig retning. Gjennom samarbeidet med Ungt Entreprenørskap ønsker de å styrke de unges kunnskap og kompetanse innenfor feltene forbrukerrettigheter, personlig økonomi og bærekraftig forbruk.

- Å kunne litt om egne rettigheter som forbruker er viktig både for miljøet og lommeboka. Vi hjelper unge å få rett når de har rett, enten det gjelder reklamasjon og angrerett, netthandel eller rettigheter for bruktkjøp. Hver dag står unge i forbrukersituasjoner der det kan lønne seg å kjenne sin rett, så de vet hva de skal gjøre for eksempel når tingen de har kjøpt ikke funker, sier direktør Inger Lise Blyverket  i Forbrukerrådet.

Samarbeidet omfatter to av Ungt Entreprenørskap sine programmer med tema personlig økonomi – et tema som nå inngår i læreplanene. På ungdomsskolen skal Forbrukerrådet bidra til å forsterke programmet Økonomi og karrierevalg, med viktig innhold om hvordan man tar informerte og trygge valg i økonomiske spørsmål. 15 000 elever på ungdomsskoler over hele landet gjennomfører hvert år Økonomi og karrierevalg i samarbeid med lokale banker. På videregående skole går samarbeidet på programmet Sjef i eget liv. Dette er også et program med fokus på personlig økonomi, og rundt 7 500 elever gjennomfører hvert år Sjef i eget liv.

- Våre programmer forbereder unge på den praktiske og virkelige verden de skal ut i, både som forbrukere, arbeidstakere og kanskje arbeidsgivere. Å lære om personlig økonomi tidlig i livet gjør unge bedre i stand til å håndtere livet på en trygg måte. Derfor er vi veldig glade for å få Forbrukerrådet med på laget slik at de kan hjelpe unge med å forstå sine rettigheter og kunne utøve sin forbrukermakt, sier administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo.