Nå sikrer bergenserne seg sommerferien!

Nordmenn vil bestille charterreiser for 8 milliarder kroner i 2020, og romjula er høysesong for planlegging og bestilling av sommerferien. I år får bergenserne enda flere valgmuligheter, for Apollo lanserer nemlig fire nye reisemål fra Flesland! Her er topplisten, samt de beste tipsene til årets fineste reisemål, opplevelser – og hvor du får mest ferie for pengene.
Kykladene

650 000 nordmenn vil reise på pakketur i sommer. Beregninger gjort av Apollo viser at over halvparten av disse vil gå til Hellas, som dermed nok en gang blir sommerens mest populære reisemål. Samtidig viser trendene at vi ønsker å utvide horisontene våre – og at 2020 blir året hvor vi prøver noe helt nytt!

- I følge reiseundersøkelsen* vår ser årets største reisetrend ut til å bli at vi bryter litt med gamle ferietradisjoner, og rett og slett lever litt mer! Tidligere har majoriteten av bergenserne strømmet til de store klassikerne, som Kreta, Rhodos og Kroatia. Disse forblir favoritter, men møter ekstra stor konkurranse i år, smiler Beatriz Rivera, Presseansvarlig i Apollo.

Albania – endelig!

Nærmere 150.000 nordmenn skal til Kreta i sommer. Øya er foreløpig også det mest solgte reisemålet fra Flesland, etterfulgt av Kroatia og Rhodos. Samtidig opplyser 35 prosent i Apollos Reiseråd* at de i 2020 vil reise til et sted de aldri har besøkt tidligere – og hele 51 prosent av barnefamiliene foretrekker mer genuine reisemål, fremfor de mer etablerte. Da passer det jo perfekt at Apollo åpner en splitter ny direkterute fra Flesland til Albania til sommeren!

- Albania er mitt personlige favorittreisemål, for her venter det beste av to verdener: Middelhavets atmosfære, smaker og flotte strender, kombinert med en helt unik gjestfrihet og et av sommerens laveste prisnivå! At vi endelig kan fly bergensere til det familievennlige strandparadiset Durres Riviera er stort for oss, og jeg har ingen tvil om at dette vil bli en ny favoritt, smiler hun.

Skulle man gå lei av slaraffenlivet, er veien kort fra silkemyk sand til storbypuls i Durres by, hvor havnepromenaden byr på alt fra slående vakre solnedganger og sjarmerende hverdagsliv, til moderne kafeer og et fargerikt tivoli. Det er også både enkelt og kjapt å ta seg inn til landets hovedstad Tirana, som bugner over av unike severdigheter, gode shoppingmuligheter og restauranter i verdensklasse.

Tre nye reisemål i Hellas

Men Albania er ikke Apollos eneste nyhet fra Flesland i sommer. Reisearrangøren utvider også Hellastilbudet sitt, og gir bergenserne hele tre nye greske reisemål å velge i mellom: Skiathos, Skopelos og Alonissos.

De to førstnevnte kjenner nok mange godt til, da det var nettopp her braksuksessen Mamma Mia ble filmatisert i sin tid. Mens Skiathos i tillegg kan skryte på seg hele 60 strender, er Skopelos kjent for sin frodige natur. Lille, genuine Alonissos er på sin side friluftsentusiastenes drøm – og ideelt for de som ikke vil risikere å møte på naboen i ferien.

- Distriktene har alltid vært viktige for oss, og siden etterspørselen rundt Hellas alltid har vært stor fra Bergen er vi veldig glade for at vi til sommeren kan øke tilbudet med ytterlige tre greske øyer. Nå får man faktisk 14 reisemål å velge i mellom – bare i Hellas! sier Beatriz entusiastisk.

Foruten om Hellas, Kroatia og Albania flyr Apollo også direkte til Mallorca i sommer.

Topp 5 reisemål fra Flesland

Mest solgte reisemål så langt

Mest populære hoteller

Kreta

Santa Helena Beach Resort

Rhodos

Kroatia

Romana Beach Resort

Kroatia

Rhodos

Mythos Beach Resort

Parga

Stellina Village

Kykladene (Santorini +)

Mallorca

Parga Beach Resort

*Undersøkelsen er gjennomført i Apollos Reiseråd i desember 2019. Reiserådet er et utvalg av reisearrangørens kundedatabase, og resultatene er basert på 2200 besvarelser.

Kykladene
Kroatia forblir favoritt i sommer!
Nyhet! I sommer kan du fly til Skiathos fra Flesland.
Hellas er sommerens mest populære reisemål.