Nå setter Bane NOR høye krav til utslippskutt
Som byggherre vil Bane NOR være «grønnest» i klassen, men før vi når dit har vi mye å lære. I 2012 fikk Jernbaneverket en internasjonal pris for utvikling av klimabudsjett sammen med Statens vegvesen.
Mens vegvesenet fortsatte arbeidet, skjedde ikke den samme utviklingen hos oss. I 2017 ble Jernbaneverket til Bane NOR, som har ansvaret for bygging, vedlikehold og drift av jernbanen.
– Det gjøres mye for å redusere utslippene fra utbygging av ny infrastruktur. Likevel må vi erkjenne at vi har en jobb å gjøre. Og den jobben skal vi lykkes med, sier Vibeke Tegneby, bærekraftsansvarlig i Bane NOR.
Utslipp fra materialer og fossilt drivstoff
Derfor har vi nå satt oss nye og høye mål:
- Både direkte og indirekte utslipp av klimagasser fra bygging, drift og vedlikehold av jernbane skal reduseres med 50 prosent innen 2030, sammenlignet med 2019-nivå.
- Direkte utslipp skjer på selve anleggsplassen, og omfatter blant annet bruk av fossilt drivstoff til anleggsmaskiner og transport til og fra anleggsområdet.
- Indirekte utslipp er hovedsakelig utslipp som skyldes produksjon av materialer (spesielt store materialgrupper som stål, betong og kalksement) og som brukes under bygging eller vedlikehold.
Ønsker å bli en rollemodell
Biltrafikk er CO2-utslipp, svevestøv og mikroplastutslipp. Jernbanen er utslippsfri, energieffektiv, og arealbesparende. Å satse på mer transport på skinner, er å jobbe for en bærekraftig fremtid.
Bane NOR skal jobber for å gjøre togtrafikken enda grønnere og vi mangler ikke ambisjoner: I tillegg til store utslippskutt, er målet å bli en rollemodell i arbeidet for bærekraftig utvikling innen 2025, og en drivkraft for grønn omstilling.
Hvordan skal vi klare det?
– Vi innfører flere tiltak og skjerper kravene. Vi får samlet krefter mot et felles mål, noe som gir oss større fokus på de oppgavene som gir konkrete resultater. Det blir særlig viktig å fortsette vårt gode klimasamarbeid med entreprenører og leverandører, sier Tegneby.
Dette skal vi gjøre
Her er eksempler på tiltak som Tegneby mener vil bidra til å oppnå en halvering av utslippene:
- Vi utvikler et mer omfattende klimaregnskap for hele konsernet Bane NOR.
- Flere utbyggingsprosjekter skal ha et klimabudsjett. Disse budsjettene skal også inkludere mål for å spare naturmiljø og dyrka mark.
- Det skal stilles krav til utslippsreduserende tiltak i kontrakter med entreprenører og leverandører.
- Vi gjennomfører prøveprosjekter med helt utslippsfrie anleggsplasser.
- Vi skal gjennomgå jernbanens tekniske regelverk og gjøre endringer som bidrar til mer klimavennlige og bærekraftige anlegg.
- Det skal kuttes indirekte utslipp gjennom klimakrav i rammeavtaler for levering av jernbanemateriell.
- Det skal stilles krav til gjenbruk av steinmasser, og materialer fra revet eiendomsmasse.
Er i startgropa, så vi er i gang!
Bane NORs utbyggingsdirektør Stine Undrum er glad for de høye kravene vi pålegger oss selv og våre samarbeidspartnere. Hun er enig i at tiltakene for klimaet og miljøet må styrkes. Samtidig understreker hun at det allerede jobbes godt i prosjektene.
– Vi har manglet tydelige, overordnede mål og krav. Det har vi nå, og de skal brukes av våre dyktige medarbeidere i godt samarbeid med entreprenørene. Nå er vi i startgropa for å styrke og systematisere arbeidet, så vi er i gang, sier Undrum.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom