Nå ruller en halv million elbiler på norske veier

Nå kan nordmenn skryte av nok en milepæl. 500.000 elektriske person- og varebiler kjører nå på norske veier. – Få andre enn Elbilforeningen trodde dette kunne være mulig da elbilpolitikken i sin tid ble etablert, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Norsk elbilpolitikk har vært en gedigen suksess.
– Få andre enn Elbilforeningen trodde dette kunne være mulig da elbilpolitikken i sin tid ble etablert, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Illustrasjon: Norsk elbilforening.

Elbil har blitt folkebilen

Blant de 500.000 elbilene, er de aller fleste Nissan Leaf. Volkswagen e-Golf er på 2. plass og Tesla Model 3 på 3. plass.

– Elbil er nå blitt folkebilen. Den dominerer totalt i nybilmarkedet, og nå vokser også bruktbilmarkedet. Denne suksessen har vi nordmenn all grunn til å være stolte av. Utskiftingen av en forurensende bilpark er det mest effektive klimatiltaket vi har, og nå skal politikerne ta oss i mål. I 2025 skal ingen nye biler bruke bensin og diesel, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Over tid har det norske elbilsalget vært høyt, og i 2021 utgjorde elbiler 64,5 prosent av nybilsalget. I årets tre første måneder valgte 8 av 10 nybilkjøpere elbil. Vedvarende høyt nybilsalg på elbil, forplanter seg videre i bruktmarkedet.

– Bruktmarkedet er jo der de fleste finner sin neste bil. Nå er det spennende å følge utviklingen i her.

Mens det å kjøre elbil er behagelig, byr hurtiglading på mye frustrasjon

Parallelt med elbilsalget har Norge bygd ut et ladenettverk som snart er landsdekkende. Denne påsken har det vært rekordmange biler ute på landets 4344 hurtigladere. Det betyr at for hver hurtiglader er det 115 elbiler. Elbilforeningen har vært fornøyd med utbyggingstakten de siste årene, men minner om at det må bygges om lag 5000 nye hurtigladere innen utgangen av 2025 for å holde tritt med elbilsalget.

– Vi feirer den enorme elbilsuksessen, men det er verdt å legge merke til at mens elbilistene elsker bilen sin, så ergrer de seg over hvor komplisert det skal være å betale for hurtiglading, sier Bu og fortsetter:

– Derfor har Elbilforeningen på vegne av medlemmene, bedt regjeringen lage regler som gjør at forbrukerne kan få betale med kort direkte på hurtigladeren.

– Det bør være like enkelt å lade som å fylle bensin og diesel, avslutter Christina Bu.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken, Motorvognregisteret og Norsk elbilforening.

En halv million elbiler ruller nå på norske veier. Det får Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen til å juble. Foto: Elbilforeningen.

Vi har 14 lokalforeninger og over 100.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.