Hav Eiendom

Nå planlegges Grønlikaia. Hav Eiendom vil høre hva folket mener!

Det ber Hav Eiendom byens innbyggere om å svare på, og inviterer derfor til tidenes medvirkningsdugnad. Hva mener du at vi skal bruke 1 kilometer med ny havnepromenade til, og hva skal det 20 mål store friområdet ved enden av havnepromenaden fylles med?
Sånn kan Grønlikaia bli. Nå oppfordres befolkningen til å komme med forslag til hva Havnepromenaden helt ytterst og den store øya lengst i sør, skal fylles med. Illustrasjon: Rodeo  arkitekter
Sånn kan Grønlikaia bli. Nå oppfordres befolkningen til å komme med forslag til hva Havnepromenaden helt ytterst og den store øya lengst i sør, skal fylles med. Illustrasjon: Rodeo arkitekter

- Når Grønlikaia planlegges, skal alle stener snus og alle ideer høres før beslutningene fattes. Vi og kommunens besluttende politikere trenger kunnskapen og ideene som folk sitter på. Derfor er medvirkningen fra byens befolkning svært verdifull. Det sier Kjell Kalland, administrerende direktør i Hav Eiendom som utvikler området. Han håper at så mange som mulig finner frem til www.gronlikaia.no og bidrar med sine forslag.

– Altfor ofte ser vi at engasjementet vekkes først etter at avgjørelsene er tatt. Nå ønsker vi å være tidlig ute for å få flere innspill fra innbyggerne, forklarer Kalland.

Planinitiativet for Grønlikaia ble oversendt til planmyndighetene tidligere denne uken.

Kom gjerne med spenstige forslag!
Sammen med samarbeidspartner, Rodeo arkitekter, publiserte Hav Eiendom i dag www.gronlikaia.no. Nå oppfordres innbyggerne til å gå inn på siden, sette seg inn i planen og sende inn sine forslag. Og forslagene må gjerne være spenstige, lyder utfordringen fra Kalland.

Medvirkningsprosessen som her lanseres, er den største og mest omfattende som noen gang tidligere er gjort Fjordbyen.

- Vi ønsker alle forslag velkommen. Vi vet at mange har kunnskap og ideer som kan ha betydning for sluttresultatet. Det ønsker vi å ha med oss inn i det videre arbeidet. Det betyr naturligvis ikke at alle ideer blir gjennomført, men alle forslag vil bli vurdert, understreker Henning Sunde, som er Founding Partner i Rodeo arkitekter. Rodeo arkitekter er planarkitekt i prosjektet og de håndterer medvirkningsarbeidet.

- I løpet av de siste 20 årene har Fjordbyen og Oslo gjennomgått store transformasjoner og mange har fått et bevisst forhold til og en stor interesse for utviklingen av byen. Det er bra, fordi byen er til for innbyggerne og vi arkitekter og utviklere trenger å bli kjent med folks perspektiver og ønsker. Ofte er det noen få spesielt interesserte som engasjerer seg i medvirkningen. I dette tilfellet ønsker vi også å vekke engasjementet og interessen hos dem som vanligvis ikke deltar så aktivt. Vi tenker blant annet særlig på barn og unge, som vi gjerne hører fra, sier Sunde.

En hel kilometer ny havnepromenade og et unikt friområde
– Det er særlig to store offentlige rom vi ønsker innspill på fra byens befolkning. Det første er en én kilometer lang strekning langs Havnepromenaden, som går helt ut til vannkanten, forklarer Kalland. I den opprinnelige planen ligger Havnepromenaden bak bebyggelsen, noe som hindrer utsikt og kontakt med fjorden. Dette ønsker vi å gjøre noe med!

Kalland ber om innspill på hva Havnepromenaden mangler i dag, og som kan passe inn her, både på land og på vann. Hva ønsker folk mer av? Hva må til for at du skal kunne tenke deg å ta turen ut til Grønlikaia og tilbringe tid der både sommer som vinter?

Det andre store offentlige rommet er det nesten 20 mål store friområdet helt ytterst på Grønlikaia, som i dag eies av Oslo Havn.

- Dette blir et helt unikt sted, med lang kveldssol og en beliggenhet som er nærmere Hovedøya enn Oslo S, forteller Kalland. For at det ikke skal bli et dødt sted i vintersesongen, ser vi også behovet noe bebyggelse, for eksempel innen kultur eller idrett. Men hva og hvordan ønsker vi å få innspill på.

Boligområder med rom for lek på land og på vann
Grønlikaia er Fjordbyens avslutning mot sør og den siste delen av Bjørvika som gjenstår å utvikle. Området ligger i dag inneklemt mellom Mosseveien og fjorden, gjemt bak containere og lagring fra anleggsarbeid.

Med Havnepromenaden plassert ut mot sjøen vil det dannes nye, romslige og skjermede boligkvartaler bakenfor. Den historiske blokkmurskaien skal tas vare på og blir et kulturminne som forbinder de nye boligområdene.

Et tydelig skille mellom Havnepromenaden med aktivt byliv og nabolagets mer skjermede arealer, muliggjør romslige boligfelt tilrettelagt for et godt hverdagsliv og unike nabolag som ikke finnes i Fjordbyen i dag.

Fakta om planinitiativet*
Eier: Hav Eiendom
Planområde: ca. 130 daa
Planlagt areal: 208 000 m2
Antall boliger: 1500
Arbeidsplasser: 3-4000
Kultur/idrett: 8000 m2 BRA
Planlagt byggestart: 2024-2025
Planarkitekt: Rodeo arkitekter

*Planinitiativ er det materialet som sendes inn til kommunen før selve reguleringsarbeidet starter opp

Kjell Kalland, administrerende direktør i Hav Eiendom
mobil: 918 37 650
e-post: kjell@haveiendom.no

Henning Sunde, Founding Partner i Rodeo arkitekter
mobil: 481 89 322
e-post: hs@rodeo-arkitekter.no

Bilder

Last ned bilde
Lohavn kan bli et flott og viktig maritimt byrom i Oslo. Litt som Pollen i Arendal. Illustrasjon: Rodeo  arkitekter
Lohavn kan bli et flott og viktig maritimt byrom i Oslo. Litt som Pollen i Arendal. Illustrasjon: Rodeo arkitekter
Last ned bilde
Munkehagen er tenkt som et stort nabolag, tilpasset store og små, og skjermet for vær og vind, tilbaketrukket fra den aktive Havnepromenaden. Illustrasjon: Rodeo  arkitekter
Munkehagen er tenkt som et stort nabolag, tilpasset store og små, og skjermet for vær og vind, tilbaketrukket fra den aktive Havnepromenaden. Illustrasjon: Rodeo arkitekter
Last ned bilde
Grønlikilen kan bli et viktig pusterom langs Havnepromenaden. Med en flytende øy i midten, kan man komme helt ned til vannkanten. Illustrasjon: Rodeo  arkitekter
Grønlikilen kan bli et viktig pusterom langs Havnepromenaden. Med en flytende øy i midten, kan man komme helt ned til vannkanten. Illustrasjon: Rodeo arkitekter
Last ned bilde
Grønlikaia om kvelden, med Sjømannskolen og Ekebergrestauranten bak. Illustrasjon: Rodeo  arkitekter
Grønlikaia om kvelden, med Sjømannskolen og Ekebergrestauranten bak. Illustrasjon: Rodeo arkitekter

Om Hav Eiendom

Hav Eiendom
Skur 38 Akershusstranda 19, 0150 Oslo

22 17 91 00https://haveiendom.no/

Hav Eiendoms oppgave er å skape en bærekraftig fjordby og verdier for byen, havnen og samfunnet. Selskapet ble etablert i 2003 for å utvikle Oslo Havn KFs eiendommer, som frem til da hadde vært benyttet til havnevirksomhet. Siden den gang har Hav Eiendom sammen med Oslo S Utvikling, utviklet Fjordbyen i Bjørvika og sørget for å gi Oslos befolking tilgang til sjøfronten.

Hav Eiendom og OSU eier Bjørvika Utvikling og Bjørvika Infrastruktur med en fordeling på 66 prosent (Hav Eiendom) og 34 prosent (OSU). Hav Eiendom eies av Oslo Havn KF.

Les mer om hvordan Hav Eiendom AS jobber for en attraktiv, inkluderende og bærekraftig fjordby på www.haveiendom.no

Følg pressemeldinger fra Hav Eiendom

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hav Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hav Eiendom