Nå møter du Moelven i ny drakt

Den 18. oktober lanserer Moelven-konsernet sin nye merkevare. – Dette gjør oss klar og kledd for framtiden, sier konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA.
Konsernsjef Morten Kristiansen.

Moelvens nåværende visuelle identitet har eksistert i mer eller mindre samme stil siden 1970-tallet, og ble sist justert for 15 år siden. Denne har gjort en fin jobb for Moelven i mange år, men nåtar konsernet historien med segog går i en mer moderne retning.

- Både verden og Moelven har endret seg mye på denne tiden. Vi er opptatt av at identiteten vår skal kle det vi gjør i dag og hvor vi vil være i framtiden. Derfor var det nå på tide med en oppussingsjobb, sier Morten Kristiansen.

Bak lanseringen av den nye merkevaren ligger det tre år med innsikt, analyser og prosjektarbeid.

- Så å si hele Moelven har vært representert i referansegrupper og arbeidsgrupper, og sammen har vi utviklet en ny verdiplattform, med misjon, visjon, verdier og personalidé, samt grafisk profil som kler dagens og morgendagens Moelven, sier Magne Vikøren, kommunikasjonsdirektør i Moelven.

Blågrønn retning

I løpet av årene som har gått siden forrige visuelle endring, har Moelven utviklet og spisset virksomheten enda tydeligere inn mot trebasert industri og klimasmarte løsninger. Det gjennomsyrer identiteten fra visjon til farger.

- Vi høster råvarer fra skogen og gjør dem om til produkter verden trenger, og det er naturlig at vi tar en blågrønn retning. Det blå symboliserer industrien, og det grønne den fornybare naturressursen. Sammen blir det vår nye farge, en blågrønn teal-variant. Det nye M-symbolet i logoen illustrerer deler av et tre, satt sammen med en planke, sier Vikøren og legger til:

- Gjennom over 120 år har vi i Moelven brukt mulighetene som omgir oss: Det innebærer å investere, i både maskiner, folk og i merkevaren Moelven. Alt dette gjør vi for at selskapet skal fortsette å kunne levere klimasmarte løsninger og produkter til våre kunder og samarbeidspartnere – i mange, mange år fremover.

Bærekraftig utrulling

Selv om Moelven-konsernet får ny identitet, er det ikke sikkert du som kunde vil merke endringen med en gang.

- Vi har valgt en bærekraftig utrulling av den nye merkevaren. Digitalt vil du møte Moelven i ny drakt umiddelbart, mens resten tar vi gradvis. Det betyr at vi bruker opp det vi har før vi kjøper nytt. Det betyr for eksempel at vi skifter ut arbeidstøy og emballasje etter at vi har brukt opp det vi har på lager. Dette sparer vi flere millioner kroner på, og det er bærekraftig. Denne fasen vil vare ca. ett år fram i tid, sier Vikøren.

Moelven har tatt fram den nye merkevaren i samarbeid med KnowitExperience.

Konsernsjef Morten Kristiansen.
Den 18. oktober lanserer Moelven-konsernet sin nye merkevare.

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og løsninger til byggebransjen. Konsernet hadde en omsetning i 2022 på rundt NOK 14,8 milliarder, og har ca. 3300 medarbeidere. Moelvens 34 produksjonsselskaper er fordelt på 41 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Moelven på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.