Nå må hyttetaket måkes

Det er mye snø i fjellet, og tid for å måke hyttetaket. Samtidig anbefaler myndighetene at man unngår unødvendige reiser innenlands. - Tenk alternativt, oppfordrer skadeforebygger.

Det tar noen timer, men det må gjøres. Pass på å måke taket før det er for sent. Foto: Fremtind

Forrige uke lavet snøen ned over store deler av fjell-Norge. Mange hytter er ikke dimensjonert for å tåle store snømengder. Det gjelder spesielt de eldste hyttene og uthus.

- Vår oppfordring til hytteeiere er å måke snøen av hyttetaket før det blir for tungt. Om taket raser sammen kan det bety at både hytte og alt du har inne i den blir totalskadet, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- I tillegg er det viktig å huske at du som forsikringskunde har ansvar for å unngå og begrense skader, påpeker Nielsen.

Siden 2018 har Fremtind registrert vel 800 skader grunnet snøtyngde blant forsikringskundene i SpareBank 1 og DNB. Skadene er estimert til om lag 37 millioner kroner.

- Når det kommer mye vind blir snøen skjevt fordelt på taket, og vektfordelingen og belastningen blir ujevn. Om det blir mildvær eller det begynner å regne, blir snøen veldig tung. Da er skadepotensialet stort, sier Nielsen.

Tenk alternativt

Lørdag innførte myndighetene forsterkede tiltak for å få bukt med den muterte varianten av koronaviruset. Nå anbefaler de alle å unngå unødvendige reiser innenlands – inkludert å dra på hytta.

Så hva gjør du når du har hytte utenfor bostedskommunen, og du vet at taket er fullt av snø?

- Tenk alternativt, oppfordrer Nielsen. - Er det noen som kan hjelpe deg med å måke taket? Finnes det for eksempel et vaktmesterselskap på hyttefeltet, som tar på seg slike oppgaver?

Har du hytte litt utenfor allfarvei, forhør deg lokalt om noen tilbyr måke-tjenester. Sørg for at du er deg ditt ansvar bevisst dersom du leier inn en privatperson til å måke. Dersom noe skjer mens han eller hun måker taket ditt, kan du være ansvarlig.

- Uansett om du måker selv eller får noen til å gjøre det for deg, tenk på sikkerheten, og pass på at ingen faller ned, avslutter Nielsen.

Foto: Fremtind.