Nå kommer riktig prising av hurtiglading

NAF har vært en pådriver for å rydde opp i uoversiktelige prismodeller for hurtiglading. Det er mye som er nytt og annerledes når man går fra bensin- eller dieselbil til elbil. At ladebransjen endelig enes om å ta betalt per kilowattime bilisten lader, rydder opp i et forvirrende prissystem og gjør det lettere for forbrukerne å sammenligne priser og vite hva de faktisk skal betale for ladingen.
- Vi har stått på for å få pris per kilowattime. Det er den nye literprisen. Nå kommer det, og det er bra, sier Sødal.
Få det på plass til sommerferien
Alle ladeoperatørene har nå sagt at de skal gå fra uoversiktlige prismodeller til kun å ta betalt for energien som fylles på bilen.
- Dette må ladeoperatørene få på plass innen sommerferien er i gang. Det gjør det enklere for folk å få mer ut av feriebudsjettet når de faktisk kan sammenligne prisene mellom de ulike ladeleverandørene, mener Nils Sødal.
Frykten for ladekø
Argumentet for å ta betalt per minutt har vært at det ikke skal bli kø på ladeplassen, rett og slett stimulere til å flytte bilen når den har ladet nok. Frykten for å ta betalt per kilowattime har vært at folk vil lade lenger.
- Svaret på ladekøene er å bygge flere ladere der det er størst behov. Og det må komme lademuligheter over hele landet så folk kan komme seg rundt, slår Sødal fast.
Når alle nå skal innføre kilowattime-pris har ladeoperatørene litt forskjellig tilnærming til stimulere elbilistene til å flytte bilen etter endt lading.
- Vi oppfordrer elbilistene til å bruke ladenettverket fornuftig og dele på godene. Det er god ladekultur å flytte bilen når batteriet er rundt 80-90 prosent. Gjør flere det trenger ikke ladeoperatørene innføre påslag, sier NAF-rådgiveren. – Og når det har blitt bygd nok ladere, vil ikke dette være et tema lenger, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: – Sjekk vær og føreforhold før juleferien22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Mildvær og lite snø i lavlandet betyr ikke at fjellovergangene er snøfrie. – Det er viktig at du også i år forbereder deg på at det kan bli vanskelige kjøreforhold i julen, sier Jan Harry Svendsen i NAF
NAF: Slik pakker du julebilen19.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Juleutfarten står for døra, og bagasje og julegaver skal pakkes i bilen. - Bruk god tid på pakkingen av bilen når dere skal til hjemstedet eller på hytta i juleferien. Da kommer dere vel frem, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Unngå parkeringsskadene i julen18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke bare betalingskortet som går varmt i julestria, mange stifter også bekjentskap med skademeldingen. - I år som alle andre år, fortsetter juletradisjonen med å bulke julen inn på stadig trangere parkeringsplasser, advarer NAF.
NAF: - For selvsikre menn bak rattet16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 45 prosent av norske menn tror de er bedre til å kjøre bil enn de fleste andre. - Selvsikkerheten er høy, men det er menn som krasjer oftest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
