Nå kommer riktig prising av hurtiglading

NAF har vært en pådriver for å rydde opp i uoversiktelige prismodeller for hurtiglading. Det er mye som er nytt og annerledes når man går fra bensin- eller dieselbil til elbil. At ladebransjen endelig enes om å ta betalt per kilowattime bilisten lader, rydder opp i et forvirrende prissystem og gjør det lettere for forbrukerne å sammenligne priser og vite hva de faktisk skal betale for ladingen.
- Vi har stått på for å få pris per kilowattime. Det er den nye literprisen. Nå kommer det, og det er bra, sier Sødal.
Få det på plass til sommerferien
Alle ladeoperatørene har nå sagt at de skal gå fra uoversiktlige prismodeller til kun å ta betalt for energien som fylles på bilen.
- Dette må ladeoperatørene få på plass innen sommerferien er i gang. Det gjør det enklere for folk å få mer ut av feriebudsjettet når de faktisk kan sammenligne prisene mellom de ulike ladeleverandørene, mener Nils Sødal.
Frykten for ladekø
Argumentet for å ta betalt per minutt har vært at det ikke skal bli kø på ladeplassen, rett og slett stimulere til å flytte bilen når den har ladet nok. Frykten for å ta betalt per kilowattime har vært at folk vil lade lenger.
- Svaret på ladekøene er å bygge flere ladere der det er størst behov. Og det må komme lademuligheter over hele landet så folk kan komme seg rundt, slår Sødal fast.
Når alle nå skal innføre kilowattime-pris har ladeoperatørene litt forskjellig tilnærming til stimulere elbilistene til å flytte bilen etter endt lading.
- Vi oppfordrer elbilistene til å bruke ladenettverket fornuftig og dele på godene. Det er god ladekultur å flytte bilen når batteriet er rundt 80-90 prosent. Gjør flere det trenger ikke ladeoperatørene innføre påslag, sier NAF-rådgiveren. – Og når det har blitt bygd nok ladere, vil ikke dette være et tema lenger, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
– Bilen er tilbake på hverdagsreisen27.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang i bilbruk til og fra arbeid, kan trenden ha snudd, viser NAFs nye Trafikantbarometer. – Bilen er tilbake. Det er nå en klar økning i andelen som svarer at de bruker bilen til jobb, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
