Nå kommer regningen 320.000 har gruet seg til

Mange nordmenn betalte store deler av ferien 2019 med kredittkort og har gruet seg til oppgjørets time. Slik kommer du deg over sommersmellen.

Over 40 prosent av oss betalte halvparten eller mer av ferien med kredittkort og så mange som 320.000 nordmenn oppgir at de siden den gang har gruet seg til det hele skulle betales. Foto: Shutterstock

Etter den søte feriekløe kommer den sure kredittkortsvie. For selv om Ola og Kari er i ferd med å legge sommerferien 2019 bak seg, er regningene for all moroa langt i fra et tilbakelagt kapittel for alle.

Over 40 prosent av oss betalte halvparten eller mer av ferien med kredittkort og så mange som 320.000 nordmenn oppgir at de siden den gang har gruet seg til det hele skulle betales.

Det viser en undersøkelse som YouGov har gjennomført for Danske Bank.

- Nærmere 20 prosent av dem som betalte deler eller hele ferien sin med kredittkort sier til oss at de i etterkant har gått rundt og gruet seg til dagene vi nå er midt oppi - til sommeroppgjørets time. Det tyder på at mange har brukt mer penger enn de kanskje burde ha gjort i sommer, sier Cecilie Tvetenstrand, som er forbrukerøkonom i Danske Bank.

Tallene viser også at det er de unge som i minst grad har sett frem til at regningene skulle komme i posten. 38 prosent av de mellom 18 og 29 år har gruet seg til å betale for årets sommermoro, mens bare 5 prosent av dem over 60 svarer det samme.

Slik kommer du deg over smellen

Dersom du nå innser at pengebruken tok litt av i sommer, og at regningene som tikker inn er litt i største laget, har forbrukerøkonom Tvetenstrand gode råd på lager.

- Det viktigste er å få full oversikt så fort som mulig. Gå nøye gjennom kontoutskriftene for alle kort du har benyttet deg av i sommer, sett deg så opp et budsjett for de kommende ukene og månedene, og se om det er noe du umiddelbart kan kutte med hensyn til forbruket. I de fleste tilfeller vil det gå 30-45 dager før rentene på kredittkort begynner å løpe, og pass på at du bruker den tiden effektivt og smart, sier Tvetenstrand.

Neste steg kan være å se på utgifter man vanligvis tar seg råd til, men som det i utgangspunktet ikke er noe å problem å kutte i.

- De aller fleste greier å spare inn på ett og annet med hensyn til innkjøp av mat og drikke - den ekstra gode osten man pleier å kjøpe eller den litt dyre vinflasken man vanligvis unner seg selv. Og kanskje kan man også la være å dra på byen en lørdag eller to, eller ta selskapet hjemme hos seg selv i stedet? Gjør man slike vurderinger i et par måneder er man raskt over sommerkneika, sier Cecilie Tvetenstrand i Danske Bank.

Hun oppfordrer videre dem som ser de ikke kommer til å greie å betale kredittkortregningene til å ta kontakt med kreditorene så fort som mulig.

- Det er mye bedre å be om utsettelse enn å måtte betale purregebyr når de sender deg purring ved neste korsvei, sier forbrukerøkonomen.

Menn mer enn kvinner - Vestlandet på topp

Undersøkelsen, som er utført blant et representativt antall nordmenn, viser også at menn har gruet seg mer til sommerregningene enn kvinner (22 prosent mot 14 prosent).

Når det gjelder regionale forskjeller er det folk på Vestlandet som har gruet seg mest til at kredittkortregningene skulle komme i posten - 21 prosent svarer dette - mens 14 prosent av de som bor på Østlandet (minus Oslo/Akershus) svarer det samme.

Øystein SchmidtPressesjef

Øystein har jobbet med kommunikasjon i over 20 år og har 12 års erfaring som journalist, blant annet for TV 2 og Hegnar Media. Jobber du for pressen og/eller har generelle spørsmål om Danske Bank i Norge er han riktig person å kontakte. Søker du en av bankens mange eksperter setter han deg i kontakt med riktig vedkommende.

+47 951 47 645oystein.schmidt@danskebank.no

Cecilie Tvetenstrand er forbrukerøkonom i Danske Bank. Foto: Danske Bank/Sturlason

Følg saker fra Danske Bank

Siste saker fra Danske Bank