Nå kommer Munkholm også som IPA

Vi bestiller stadig oftere andre alkoholfrie ølvarianter, og i år har de alkoholfrie IPA-ene vært spesielt populære. Nå kommer Munkholm Fruktig IPA – en variant som tar den alkoholfrie IPA-kategorien et steg videre.
Henrik Lund, markedssjef i Ringnes.

– Den kraftige økningen i salget av øl uten alkohol de siste årene henger tett sammen med at kundene er langt mer bevisste på hva slags varianter de ønsker å kjøpe. Det kan være en alkoholfri Fatøl, Bayer, Weiss eller IPA, sier markedssjef i Ringnes, Henrik Lund.

Det er dette økende behovet for variasjon den nye Munkholm Fruktig IPA skal være med og dekke.

– For å gjøre alkoholfrikategorien enda mer interessant, er det viktigere enn noen gang å speile de største alkoholholdige øltypene med en alkoholfri variant, sier Ringnes’ markedssjef.

Fortsatt solid salgsvekst
Ved utgangen av august i år hadde det norske totalmarkedet for salg av øl uten alkohol økt med 6 prosent fra samme periode i fjor, til 5,8 millioner liter. Kategorien alkoholfri IPA er også i kraftig vekst, og har i samme periode økt med hele 29 prosent.

– Det finnes allerede noen gode IPA-er uten alkohol, men med Munkholm Fruktig IPA har vi tatt det et steg videre. Inspirert av NEIPA-trenden, som nå også har inntatt Norge, er dette en forfriskende, velsmakende alkoholfri IPA med hint av tropiske frukter. Ølet har en elegant bitter avslutning som gjør den til en god match til grillmat, pizza og spesielt burgere, forklarer Lund.

NEIPA-trenden med sitt maltsvake øl har utspring i New England IPA, og har på kort tid rukket å bli svært populær i Europa.

Yngre ønsker alkoholfri variasjon
Ifølge markedssjefen i Ringnes er det spesielt de yngre kjøperne som stadig oftere velger et alkoholfritt øl.

– De er mer opptatt av sunnhet, kontroll og helse, og velger oftere øl uten alkohol i sosiale sammenhenger. Denne typen øl inneholder langt færre kalorier enn både vanlig øl, vin og sukkerholdig brus. De yngre er også mer bevisste sitt inntak av alkohol enn de eldre generasjonene, sier Lund.

I tillegg til bestselgeren Munkholm Original, tilbyr Ringnes også Munkholm Bayer, Weiss og Fatøl samt Munkholm Juleøl. Også Kronenbourg 1664 og Carlsberg tilbys som alkoholfrie varianter. Tidligere i år lanserte de dessuten Brooklyn Special Effects – en ny Brooklyn-øl uten alkohol.

– Spesielt Carlsberg, Kronenbourg 1664 og Brooklyn-ølet har slått godt an blant de stadig flere unge som ønsker et alkoholfritt alternativ, sier Ringnes’ markedssjef.

Henrik Lund, markedssjef i Ringnes.
Munkholm Fruktig IPA er nå på markedet.