Nå kommer Munkholm også som IPA

– Den kraftige økningen i salget av øl uten alkohol de siste årene henger tett sammen med at kundene er langt mer bevisste på hva slags varianter de ønsker å kjøpe. Det kan være en alkoholfri Fatøl, Bayer, Weiss eller IPA, sier markedssjef i Ringnes, Henrik Lund.
Det er dette økende behovet for variasjon den nye Munkholm Fruktig IPA skal være med og dekke.
– For å gjøre alkoholfrikategorien enda mer interessant, er det viktigere enn noen gang å speile de største alkoholholdige øltypene med en alkoholfri variant, sier Ringnes’ markedssjef.
Fortsatt solid salgsvekst
Ved utgangen av august i år hadde det norske totalmarkedet for salg av øl uten alkohol økt med 6 prosent fra samme periode i fjor, til 5,8 millioner liter. Kategorien alkoholfri IPA er også i kraftig vekst, og har i samme periode økt med hele 29 prosent.
– Det finnes allerede noen gode IPA-er uten alkohol, men med Munkholm Fruktig IPA har vi tatt det et steg videre. Inspirert av NEIPA-trenden, som nå også har inntatt Norge, er dette en forfriskende, velsmakende alkoholfri IPA med hint av tropiske frukter. Ølet har en elegant bitter avslutning som gjør den til en god match til grillmat, pizza og spesielt burgere, forklarer Lund.
NEIPA-trenden med sitt maltsvake øl har utspring i New England IPA, og har på kort tid rukket å bli svært populær i Europa.
Yngre ønsker alkoholfri variasjon
Ifølge markedssjefen i Ringnes er det spesielt de yngre kjøperne som stadig oftere velger et alkoholfritt øl.
– De er mer opptatt av sunnhet, kontroll og helse, og velger oftere øl uten alkohol i sosiale sammenhenger. Denne typen øl inneholder langt færre kalorier enn både vanlig øl, vin og sukkerholdig brus. De yngre er også mer bevisste sitt inntak av alkohol enn de eldre generasjonene, sier Lund.
I tillegg til bestselgeren Munkholm Original, tilbyr Ringnes også Munkholm Bayer, Weiss og Fatøl samt Munkholm Juleøl. Også Kronenbourg 1664 og Carlsberg tilbys som alkoholfrie varianter. Tidligere i år lanserte de dessuten Brooklyn Special Effects – en ny Brooklyn-øl uten alkohol.
– Spesielt Carlsberg, Kronenbourg 1664 og Brooklyn-ølet har slått godt an blant de stadig flere unge som ønsker et alkoholfritt alternativ, sier Ringnes’ markedssjef.
Nøkkelord
Bilder

Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Smaken av påske!11.4.2025 11:19:41 CEST | Pressemelding
Appelsiner, Kvikk Lunsj og selvfølgelig Solo i glasset. Nordmenn elsker påsketradisjoner.
Gatorade tar sats i Norge!10.2.2025 09:12:39 CET | Pressemelding
Den originale sportsdrikken fra 1965, kjent som verdens største sportsdrikkmerke, lanseres nå i to nye smaker. Det blir også første gang det lanseres en sukkerfri variant av Gatorade i det norske markedet. Som en del av satsningen har Gatorade inngått et spennende samarbeid med Holmenkollen Skifestival.
Topp for alkoholfritt øl i julen19.12.2024 10:46:22 CET | Pressemelding
Nordmenn drikker mer alkoholfritt øl i julen enn ellers i året. Det kommer frem av en fersk Norstat-undersøkelse.
Brusen Villa fyller 60 år6.12.2024 09:01:12 CET | Pressemelding
Den populære brusen med smak av fruktchampagne het opprinnelig Villa Farris og ble lansert av Farrisfabrikken i 1964.
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom