Nå kommer kulda! Slik unngår du skader på hus og hytte

Det er varslet lave temperaturer over hele landet, og noen steder helt ned mot 20 til 30 minusgrader. Samtidig sparer nordmenn på strømmen. Her er rådene for å unngå frostskader på hus og hytte.
Nå blir det kaldt! Sørg for å sikre hus og hytte. Foto: Fremtind.

I slutten av oktober sa seks av ti nordmenn at de vurderte å senke varmen for å redusere strømforbruket.* Nå har strømmen blitt enda dyrere og en periode med kulde kommer på toppen av det hele.

– Dette er en farlig kombinasjon, og vi frykter at mange vil få frostskader. Vi har forståelse for at mange vil spare strømutgifter, men det kan gi mye større kostnader på sikt. Det er viktig å ha på nok varme slik at vannet i rørene ikke fryser, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Fjorårets kalde vinter ga rekordmange skader og Fremtind registrerte over 1600 vannskader grunnet frost og sprukne vannrør.

– Om du ikke har tilstrekkelig med varme på våtrom og rom med rør, kan du risikere å måtte ta deler av regningen selv om du skulle få en frost- eller vannskade, sier Nielsen.

Steng vanntilførsel og sett på varme på hytta

For hytteeiere er det viktig å gjøre tiltak.

– Kan du fjernstyre varmen på hytta, burde du sette på varme nå. I tillegg bør du stenge vanntilførselen hver gang du forlater hytta, sier skadeforebyggeren.

Regler fra 2011 krever at det monteres automatisk stoppventil på inntaksledningen før stoppekranen, samt vannfølere i alle rom med vanninstallasjon der det ikke er tette gulv og sluk. Etter du har stengt stoppekranene bør du tømme rør for vann.

- Husk at det alltid kan være vannrester igjen i vannmåler, rørledninger, toalett og sluk. Du bør derfor alltid ha oppvarming i en hytte med vanninstallasjoner, sier Nielsen.

Er boligen din godt isolert?

Therese minner også om å gjøre boligen rustet for kulda. Selv om en normalt har mer varme på hjemme, gjelder mange av de samme rådene som for hytta.

Alder på boligen og hvor godt isolert den er har innvirkning på oppvarmingen.

– Du trenger ikke ha oppholdstemperatur på 20 grader i alle rom, men det må være tilstrekkelig med varmekilder som klarer å holde rommene frostfrie. En god huskeregel er å regne 60-70­­­ watt per kvadratmeter, sier Nielsen.

Det betyr at hvis du har et rom på 10 kvadratmeter, bør ovnen minimum stå på 600 watt. Dersom rommet er veldig stort, er det lurt å ha flere ovner slik at varmen blir godt fordelt i rommet. I tillegg bør alle rom hvor det kan skje vannlekkasje ha vannsensorer på gulvet.

Blir det ekstra kaldt, kan det være en fordel med opp mot 70-85 watt per kvadratmeter.

– I nye hus og blokkleiligheter med varmetilsig, vil det kunne holde med noe mindre watt per kvadratmeter. Eldre og dårligere isolerte boliger vil kreve desto mer oppvarming, sier skadeforebyggeren.

Tetningslister bidrar også til at du sparer strøm ved fyring. I tillegg hindrer det fuktskader rundt vinduer.

– Tetningslister rundt vinduene er et skadeforebyggende tiltak du kan spare penger på ganske raskt, forteller Nielsen.

* Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind Forsikring.

Nå blir det kaldt! Sørg for å sikre hus og hytte. Foto: Fremtind.
Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.