Nå kommer Grorud flerbrukshus

Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har inngått kontrakt med Håndverkskompaniet AS, som blir totalentreprenør for Grorud flerbrukshus. De forberedende byggearbeidene på flerbrukshuset starter opp i januar 2019. Huset er planlagt ferdig til sommeren 2020.
Eli Grimsby, direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF og Sivert Varvin, daglig leder i Håndverkskompaniet AS. Foto: Kultur- og idrettsbygg

– Vi gleder oss til å komme i gang med byggingen, og er glade for å ha med oss Håndverkskompaniet på laget, sier direktør og byggherre Eli Grimsby i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Allsidig og kjærkomment tilbud

Grorud flerbrukshus får en sentral plassering på Grorud mellom Groruddammen og Grorud skole, i nær forbindelse til de eksisterende fotballbanene i området. Huset skal ha et bruksareal på 4 600 kvadratmeter. Det har tre hovedfunksjoner som består av en flerbrukshall, klubbhus for Grorud IL samt en barnehage.

– Det blir et flott og allsidig hus, og et kjærkomment tilbud til både barn, ungdom og voksne i lokalmiljøet. Her kommer det til å yre av liv, sier Grimsby.

Håndverkskompaniet AS, som vant oppdraget i skarp konkurranse med tre andre tilbydere, gleder seg til å sette spaden i jorda utpå nyåret.

– Vi ser frem til en spennende byggeprosess og det beste samarbeid om oppgaven med alle involverte, sier daglig leder Sivert Varvin i Håndverkskompaniet AS.

Høye miljøambisjoner

Grorud flerbrukshus bygges som passivhus, og som andre byggeprosjekter i Kultur- og idrettsbygg, bygges også Grorud flerbrukshus fossilfritt. Det betyr at alle anleggsmaskiner på byggeplassen skal være elektriske eller gå på biodiesel. Det samme gjelder oppvarming og tørking av byggeplassen.

Samtidig utfordrer Kultur- og idrettsbygg løpende byggebransjens leverandører til å benytte fossilfri transport også til og fra anleggsområdet.

– Oslo kommune har høye miljøambisjoner, og som en av de største byggherrene i landet ønsker vi å bruke vår posisjon til å dra bransjen i en mer miljøvennlig retning, sier Grimsby.

– Dette prosjektet har høye miljø og energikrav, og vi ser frem til å utnytte og videreutvikle vår gode kompetanse på dette området, sier Sivert Varvin.

Fakta om Grorud flerbrukshus

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Arkitekt: Link Arkitektur
  • Totalentreprenør: Håndverkskompaniet AS