Nå kommer ekstremværet Frank – dette må du passe på

Det blir farlig å være utendørs. – Sikre deg selv og dine verdier før stormen kommer, sier skadeforebygger.

Sikre verdiene dine før Frank kommer.

– Det kan bli farlig å være utendørs når ekstremværet Frank herjer, så pass på at du får sikret eiendeler som kan stå i fare for å bli tatt av vinden, før stormen kommer, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Meteorologisk Institutt gikk i dag ut med rødt farevarsel for Nord-Norge. Fra torsdag ettermiddag er det meldt om ekstremt kraftige vindkast på 35-50 m/s. Det ventes sterkest vind fra torsdag ettermiddag fram til fredag ettermiddag. I tillegg vil temperaturen på utsatte steder kunne komme ned i -10 til -15 grader.

Fare for uvanlig store skader

Det ventes uvanlig stor skade på bygninger, infrastruktur, skog og strømnett. Takstein og takplater kan blåse av hus og bygninger.

– Fortøy båter og pass på andre ting som står løst, sier Nielsen.

La bilen stå

Mange veier kan bli stengt på grunn av trær eller andre objekter i veibanen, eller på grunn av snøfokk og redusert sikt. I tillegg er det stor fare for innstillinger av flyavganger, båter og annen transport, og broer kan stenges.

– Vi anbefaler deg å la bilen stå. Og om du må kjøre, Sjekk Yr.no og veimeldinger på 175.no før du legger ut på tur, sier Nielsen.

Ni ting du bør gjøre før ekstremværet Frank kommer:

•  Få alle løse eiendeler i hus, og hvis det ikke går, må du binde de fast. Dette er også viktig for bedrifter som har utendørs materiallagre, rundballer og lignende.
  • Ta inn eller sikre trampoline slik at ikke den blåser vekk i stormen.
  • Sjekk og forsterk fortøyninger. Flytt eventuelt båten til et annet sted som ikke er så utsatt for den varslede vindretningen.
  • Sjekk at det ikke er løse taksteiner. Rens takrenner for blader og lignende. Har huset flatt tak MÅ alle sluk være åpne.
  • Lukk alle vinduer – både i kjellere og på loft. Se etter muligheter for å lede overflatevann vekk fra bygninger.
  • Tenk også på hvor du parkerer bilen og hvor campingvogna er plassert. Hold dem unna store trær og lignende.
  • Hvis du ikke har behov for å bevege deg utendørs, hold deg inne mens det står på.
  • Sørg for å ha lommelykter lett tilgjengelig hvis strømmen går, og husk batteri. Hvis du er helt avhengig av strømforsyning hele tiden – sørg for å få på plass strømaggregat i tide.
  • Pass på deg selv og andre. Tiltak for å berge verdier må ikke skje der det er fare for personskade. Og når takstein og bygningsplater flakser i vinden, er det tryggest å ikke bevege seg ute.

Berørte områder:
Nord-Helgeland, Salten, Ofoten, Sør-Troms og Nord-Troms.

Sikre verdiene dine før Frank kommer.
Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB