Nå kan frivilligheten søke på ny krisepakke

Lotteri- og stiftelsestilsynet har åpnet for søknader. Frivillige lag og organisasjoner kan nå søke om å få dekket tapte inntekter fra 12. mars og ut 2020.

Krisepakke 3 skal kompensere frivillige lag og organisasjoner som har betydelige inntektsbortfall på grunn av covid-19. Frivilligheten kan søke om kompensasjon for tapte inntekter fra arrangementer eller annen spesifisert aktivitet somhelt eller delvis har blitt avlyst, stengt eller utsattsom følge av pålegg eller råd fra myndighetene i forbindelse med koronaviruset.

Ordningen gjelder for perioden 12.mars til 31.desember, og er en forlengelse av krisepakke 2, som gjaldt i perioden 12.mars til 31.august.

-krisepakke 2 ble det søkt om støtte til nesten 26 000 arrangementer og aktiviteter. Vi forventer mange søknader også i denne runden, og vil gjøre det vi kan for at frivilligheten skal få hjelp så raskt som mulig, sier Atle Hamar, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet.

Puljevis utbetaling

Fristen for å søke på ordningen er 15. januar 2021.

-Vi kommer til å betale ut puljevis på samme måte som vi gjorde i krisepakke 2.

Organisasjonene kan få kompensert inntil 70 prosent, bortsett fra de som har helt avlyst, stengt eller utsatt i perioden 1. november- 31. desember. Disse få kan få kompensert inntil 50 prosent av godkjent søknadsbeløp.

-Dette er etillitsbasert ordning. Det betyr at søkerne må sette seg godt inn i ordningen før de søker. Det ligger mye informasjon på nettsidene våre, både om hvem som kan søke, hva det kan søkes om og hvordan du søker, sier Hamar.