Tibber

Nå kan du smartlade elbilen med egenprodusert solenergi

Erfarne elbileiere er sannsynligvis kjent med begrepet smartlading av elbiler. Det vil si å automatisk lade elbilen gjennom en ladeboks når strømprisen er på det laveste. Nå har det digitale el-selskapet Tibber raffinert løsningen ved at du også kan smartlade elbilen med egenprodusert solenergi.

Elbileiere som har solcellepaneler, kan nå bruke sin egenproduserte solenergi når de smartlader elbilen, uten å måtte investere i ekstra maskinvare. Den oppdaterte løsningen vil være en del av Tibbers smarte ladetilbud.

Med smartlading kan Tibber-kunder enkelt koble bilen til ladeboksen når de kommer hjem, og Tibber vil automatisk sørge for smartlading. I appen angir man når bilen skal være fulladet, og Tibber vil sørge for at den er klar og ladet etter dine preferanser.

– Dette er en løsning som mange av våre kunder har etterspurt. Når du velger å lade elbilen smart, tar du et godt valg for lommeboken, men gjør også et klimasmart valg, ettersom du hjelper til med å balansere strømnettet. Ved å også bruke solenergien som mange av kundene våre allerede produserer, blir smartladingen enda bedre for miljøet, sier Daniel Lindén, produktsjef i Tibber.

Slik smartlader du med solenergi

Vanlig smartlading forutser når det er mest fordelaktig å lade elbilen ved å se på prisen på strøm i løpet av døgnet. Smartlading med egen solenergi beregner også inn forventet overproduksjon av egenprodusert strøm basert på værmeldinger, historikk på hvor mye og når du forbruker strøm, samt nettkostnader, el-avgifter og skattereduksjoner.

Smartlading kan nå stilles inn i to forskjellige moduser: En standardinnstilling som optimaliserer kostnadene ved å lade, og en innstilling for å maksimere bruk av egenprodusert strøm. Ved standardinnstillingen vil algoritmen kalkulere kostnadene for å lade hver time, basert på hvor mye overproduksjon av solkraft som beregnes. I tilfeller der overproduksjon ikke er tilstrekkelig til å lade elbilen, blir gjenværende strøm hentet fra strømnettet. Algoritmen tar også hensyn til den potensielle inntekten man ville hatt hvis man solgte den hjemmeproduserte solenergien videre. Når man velger innstillingen som maksimerer bruken av egenprodusert strøm, vil algoritmen i stedet sørge for at ladingen bruker mest mulig solenergi ved å planlegge lading når det er overproduksjon i systemet.

For å smartlade elbilen med solenergi er det nok at man har en elbil eller ladeboks og solcellepaneler som støttes av Tibber.

Om Tibber

Tibber