Villoid

Nå kan du pante klærne dine som flasker

I landet med verdens høyeste panteprosent av flasker, lover Villoid.no-gründer Jeanette Dyhre Kvisvik å gjøre det samme med klær.
Fra venstre: Thea Buurskov, lager- og logistikksjef, Jeanette Dyhre Kvisvik, Villoid-gründer og Sofia Bråthen, markedsfører.

– Kall det gjerne Greta-effekten, men vi må gjøre noe med dagens bruk-og kast mentalitet. Å pante klær er egentlig en ”no brainer” når mer enn halvparten av klærne vi kjøper i dag blir hengende ubrukt i skapetsier gründeren.

For Jeanette og medgründer Jarle Snertingdalen, var ikke bærekraftig emballasje og transport nok, og slik ble idéen om panting av klær og salg av brukte klær på Villoid Secondhand til.

Klesindustrien er blitt kjent som en av klimaverstingene. Nordmenn har ifølge SIFO 359 plagg i klesskapet i gjennomsnitt. Å kjøpe et brukt plagg reduserer plaggets klimaavtrykk med 82%, sier research selskapet Green Story.

– Nå kan du kvitte deg med klær du ikke lenger bruker, på en bærekraftig måte. Samtidig får du en solid panteverdi tilbake, som kan brukes til å kjøpe både nytt og brukt på Villoid.no, sier Jarle Snertingdalen.

Frykter ikke tapte inntekter
7 av 10 ønsker å leve mer bærekraftig, i tråd med FNs klimamål.  Og en ry rapport viser at salg av bruktklær øker på nett øker med 35% i året. Det er en vekst som er dobbel så rask som salg av nye klær.

– Vi er ikke redde for at bruktsalget skal gå utover salget av nye klær. Vi tror at dette er en vinn-vinn for alle parter. Vi ser at markedet går mot økt fokus på gjenbruk, og vi tror at vi får flere lojale kunder når vi tilrettelegger for dette, sier Dyhre Kvisvik.

Vil gjøre det enklere å kjøpe brukt

– Per i dag er det ikke like enkelt å kjøpe brukte klær som nye. Vi selger nå bruktklær på nett på samme måte som du kjøper nye klær på nett, med samme bilder, bestilling og frakt som for nye klær. Vi er overbevist om at dette vil senke terskelen for å handle brukt for alle, uansett hvor i Norge du bor, sier Dyhre Kvisvik.

Pant klærne på egen dørmatte
Med seg på laget har de Schibsteds nye satsing, SVOSJ, som gjennom logistikkselskapet Helthjem skal sørge for at kundene kan få levert inn klærne sine på enklest mulig vis; fra egen dørmatte.

– Villoids nye panteløsning går rett i kjernen på den sirkulærøkonomien som vi ønsker å bidra til, og vi er derfor glade for å være en støttespiller i dette bærekraftige prosjektet, sier Martin Meiner i Svosj.

Usolgte varer går til FRETEX og Frelsesarmeen

– Vi håper å få inn mye varer fremover og vi ønsker å donere bruktklær og overskuddsvarer som ikke blir solgt, til Fretex, sier Dyhre Kvisvik

– Vi setter stor pris på at Villoid.no ønsker å donere moteklær. Fretex gir mennesker nye muligheter i arbeidslivet og jobber for et bedre miljø. Klær som Fretex mottar deles ut via Frelsesarmeens sosiale arbeid og 10 prosent av vår bruktomsetning går til arbeidet for dem som trenger det mest i samfunnet. Alt dette er Villoid.no med på å støtte, sier Kristin Hareide, kjedeleder i Fretex.

Om Villoid
Villoid.no er Norges raskest voksende motebutikk med snart 100 kjente merkevarer for jenter i alle aldre som skandinaviske designere som byTiMo, FWSS, MAUD, By Malene Birger og Second Female. På rekordtid har VILLOID blitt en av Norges største motebutikker. Sommeren 2018 lanserte VILLOID som teknologidrevet nettbutikk og lanserte med spesialdesignede kjoler i samarbeid med Pia Tjelta. Butikken selger på nett og fra sitt showroom på Fornebu utenfor Oslo. I år skal VILLOID omsette for mer enn 40 millioner

VILLOID lanserte som app i New York i 2015 sammen med det det britiske moteikonet Alexa Chung og ble kåret til ”Best Shopping App” av Apple i USA, Kina og UK i 2016 og 2017.

Kontaktperson:
Jeanette Dyhre Kvisvik, Villoid-gründer
jeanette@villoid.no

Bilder

Last ned bilde
Fra venstre: Andreas Kristiansen, markedssjef, Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen.
Last ned bilde

Om Villoid

Villoid
Fornebuveien 38

91 58 48 47http://www.villoid.no

Følg pressemeldinger fra Villoid

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Villoid på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Villoid