Nå kan du pante fra sofaen

Dagligvareselskapet Kolonial.no lanserer en ny ordning der de henter pant hjemme hos folk. –Vi håper dette bidrar til å gjøre hverdagen enda enklere for folk som allerede handler matvarer på nett, sier Randi Haavik Varberg i Infinitum.

Nordmenn er verdensmestere i å pante, og årlig panter vi over 970 millioner flasker og bokser. Det mest miljøvennlige er å ta med panten når du allerede skal handle i butikken. Ettersom Kolonial.no allerede kjører varer til kunder og samtidig tar med seg panten, er dette en like miljøvennlig løsning.

Henter pant på døra

Kolonial.no har inngått et samarbeid med Infinitum, som eier og drifter pantesystemet i Norge. Sammen har de utviklet spesialtilpassede panteposer. Når posene er fulle, tar sjåførene til Kolonial.no med seg panten når de leverer matvarer på døra til kundene. Pantepengene får kundene igjen som fratrekk på neste handel.

–Det er flott å se at Kolonial.no går foran som den første matbutikken på nett som samler inn pant hjemme hos kundene sine. Jeg håper flere følger etter. Når folk får levert mat på døren, er det både praktisk og miljøvennlig å få hentet panten samtidig, sier Varberg.

«Maste seg» til ny panteordning

Idéen ble til for et års tid siden, da flere kunder av Kolonial.no startet å etterspørre en løsning for hjemmehenting av pant.

–Vi syntes det var en god idé. For mange er jo målet med å bruke en matbutikk på nett å gjøre hverdagen litt enklere, sier Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Kolonial.no.

Deretter begynte selskapet i det stille å utvikle en prøveordning for henting av pant.

–Vi fikk utrolig gode tilbakemeldinger fra de kundene som visste om denne muligheten. Potensialet er stort, så nå lanserer vi en fullskala panteordning i samarbeid med Infinitum, sier Aag.

Den nye panteordningen lanseres torsdag 27. oktober.

Siden 1999 har vi eid og driftet pantesystemet for gjenvinnbare drikkevarebokser og plastflasker med pantemerke. Vi jobber for høyest mulig innsamling av gjenvinnbar emballasje for drikkevarer. Målet vårt er ikke et økonomisk overskudd, men å sikre effektiv, framtidsrettet og miljøvennlig drift av pantesystemet. Ambisjonen vår er å sikre innsamling og høyverdig gjenvinning av alle gjenvinnbare flasker og bokser.

I 2014 byttet vi navn fra Norsk Resirk til Infinitum. Navnet er inspirert av det uendelige antall ganger man kan gjenvinne flasker og bokser som er med i pantesystemet. Det betyr mye for oss, og for miljøet.