Avinor

Nå kan du fly direkte til Kina fra Norges hovedflyplass

Litt før klokken 15.30 i dag ble det skrevet historie på Avinor Oslo lufthavn med avgangen til Hainan Airlines. Dette var den første direkteflygningen mellom Norges hovedflyplass og den kinesiske hovedstaden Beijing.
Hainan Airlines rute HU770 tar av fra Oslo lufthavn med retning Beijing. (Foto: Avinor)

Tilstede på markering av ruteåpningen på Avinor Oslo lufthavn var den norske næringsministeren.

- Direkteruten mellom Kina og Norge vil ha stor betydning for norsk næringsliv og for handelsforbindelsene med Kina generelt. Det knytter landene våre nærmere hverandre og åpner for mer samarbeid og kontakt mellom norsk og kinesisk næringsliv. Direkteruter mellom Norge og Kina var noe mange i næringslivet var opptatt av da jeg var med på statsbesøket til Kina i høst, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Han får støtte av lufthavndirektør ved Avinor Oslo lufthavn, Øyvind Hasaas som mener dette er en betydningsfull dag for Norge, norsk handel og norsk luftfart:

- Dette er en svært god nyhet for norsk reiseliv, næringsliv, og turisme. Hainan er et stort internasjonalt flyselskap og dette vil også bety at enda flere kinesiske turister får muligheten til å oppleve alt Norge har å by på, sier han.

Styrker relasjonen mellom Norge og Kina
Hainan Airlines mener denne ruten vil få stor betydning for forholdet mellom Norge og Kina.

- Den nye ruten fra Beijing til Oslo er den første direkteruten mellom Kina og Norge, som drives av et kinesisk selskap. Vi bygger et sterkere rutenettverk mellom Kina og Europa og er veldig glade for å kunne legge til Oslo som en del av nettverket vårt. Denne ruten vil styrke relasjonen mellom Norge og Kina og stimulere til økt og handel og økonomisk utvikling mellom landene og i den nordiske regionen, sier Mr. BAO Qifa, styreformann, HNA Aviation Group.

Ser frem til å vise frem Oslo
Norge er det landet i Norden med størst andel av kinesiske turister, og stadig flere kinesere velger å reise til Norge. Oslos egen turistorganisasjon er svært fornøyd med denne direkteruten og tror det vil gi hovedstaden og områdene rundt et viktig løft:

- Dette er en gledelig dag for besøksnæringen i Oslo. Direkteruter er alltid kjærkomment. Vi ønsker de kinesiske besøkende velkommen – landets hovedstad har mye spennende å by på! Og når de først er på ferie i Oslo, forventer vi at de skal utforske byens kulturliv, spise god mat og shoppe, sier Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO.

Viktig for sjømatnæringen
I Kina er etterspørselen etter norsk sjømat stor og denne ruten vil også ha betydning for at det kinesiske markedet får fersk norsk fisk raskt og effektiv levert.

- Denne ruten gir enda bedre muligheter for økt eksport av fersk norsk sjømat til det kinesiske markedet, der etterspørselen etter sjømat av god kvalitet er stor og økende.Ettersom sjømatkonsumet i Kina er større enn hele den årlige produksjonen i Norge, er potensialet enormt, sier fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp).

Det er forventet at denne ruten alene kan frakte norsk sjømat til en verdi av rundt 200 millioner kroner i året.

Ruten mellom Beijing og Oslo lufthavn skal opereres av en Airbus A330-300 med plass til 292 passasjerer fordelt på 32 seter i businessklasse og 260 i økonomiklasse. Hainan Airlines har vunnet «SKYTRAX World’s 5-Star Airline-rating» åtte år på rad, og skal fly ruten tre ganger i uken på mandager, onsdager og fredager.

PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister

Pressevakttelefon kun til bruk for journalister.
Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.

Tel:918 15 614presse@avinor.no

Last ned bilde
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Mr. BAO Qifa (i midten), styreformann i HNA Aviation Group sammen med Dag Falk-Petersen (til høyre), konsernsjef i Avinor og Øyvind Hasaas (til venstre), lufthavndirektør ved Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Det ble også den tradisjonelle vannportalen ved avgang onsdag ettermiddag. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Bakkemannskapene fra SGH, som har ansvaret for Hainan Airlines på Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Hainan Airlines lander på Oslo lufthavn for første gang, onsdag 15. mai. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Hainan Airlines ble møtt med den tradisjonelle vannportalen ved ankomst Oslo lufthavn tidlig onsdag 15. mai. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Business class om bord i Hainan Airlines sin Airbus A330-300. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Hainan Airlines parkert på Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)
Last ned bilde
Disse sørget for å frakte passasjerne trygt fra Beijing til Oslo lufthavn på de historisk første flyvningen 15. mai. (Foto: Avinor)
(Foto: Avinor)

Om Avinor

Avinor

+47 67 03 00 00https://avinor.no
Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2018 hadde Oslo lufthavn 28,5 millioner reisende.

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, 47 kilometer nord for Oslo. Flyplassen har en sterk miljøprofil og har blant annet stort fokus på kollektivtransport til og fra flyplassen. I 2017 hadde Oslo lufthavn en kollektivandel på 70 prosent, som er høyest i Europa.

15 000 mennesker jobber på Oslo lufthavn for å holde flyplassen i gang 24 timer i døgnet. Disse 15 000 er fordelt på over 150 selskaper som jobber med alt fra bagasjehåndtering til flynavigasjon.

Nye Oslo lufthavn sto ferdig 27. april 2017.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor