Nå handler vi mer som vi gjorde før pandemien

– Normaliseringen av vareforbruket fortsetter. Da pandemien kom, brukte vi mer penger på varer, men ikke på klær og sko. Nå som samfunnet er åpent igjen, kommer disse bransjene tilbake og tjenesteforbruket øker kraftig. Vi er på vei mot en normaltilstand, men alt er ikke som før, sier Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Klær og sko kraftig opp
Virke regner med en verdivekst på klær og sko på 15 prosent for 2022. Økningen var spesielt stor fra januar til april.
– Det har vært en voldsom oppgang i kles- og skohandelen så langt i år, som følge av at vi nå er mer ute og treffer folk. Vi tror veksten vil dempes noe fremover, men at den vil fortsette å ligge på et høyt nivå, sier Haartveit.
Klær og sko har hatt en nedadgående trend siden 2012, men i år ser det lyst ut.
– Vi snakker om et skikkelig comeback for klær og sko. Vi må ti år tilbake for å se lignende tall, sier Haartveit.
Netthandel bremser ned
Året 2022 blir et år uten vekst for norske nettbutikker, anslår Virke. Pandemieffekten ser ut til å være over.
– Vi fikk en enorm økning under pandemien. At det nå kommer en oppbremsing og tilbakegang, er ikke uventet. Det gjelder ikke bare i Norge, men i flere andre land som har vært nedstengt. Én av grunnene er at mange vender tilbake til de fysiske butikkene, særlig forbrukere som ønsker å se og prøve varene før de kjøper dem, sier Haartveit.
Likevel har mange aktører rustet opp på nett, for å møte økte forventninger fra kunder om å være tilgjengelig i flere kanaler samtidig.
– Du må være tilgjengelig i alle flater for å få mest mulig salg. Vi ser at de mer etablere kjedene, særlig innen bredt vareutvalg, nå svarer på konkurransen de får fra de rene nettbutikkene og lager løsninger for å ta opp konkurransen, sier Haartveit.
Les hele rapporten og se bransjeanalysene i vedlegget nederst i pressemeldingen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Dokumenter
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke: Tidenes julehandel10.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Årets julehandel blir tidenes største, det viser Virkes prognose, som anslår at vi skal handle for 150 milliarder kroner i november og desember. Det tilsvarer en økning på 5,5 prosent fra i fjor.
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
