Nå går vi fra stil til stemning!

Før jaktet vi på trendfargene. I dag handler det om stemning. – Stil er noe du ser. Stemning er noe du føler. Det er din opplevelse av rommet som er det viktigste. Derfor er alle fargene i spill i 2022, sier kreativ leder Bjørg Owren under årets Trendforum i regi av IFI.
DIN STEMNING: – Fordi det er ditt hjem, og når du slår deg til ro med interiøret, er det mer bærekraftig for alle, sier Bjørg Owren hos IFI. Foto: InHouse Group AS.

De siste 12 årene har IFI invitert interiørbransjen til Trendforum for å snakke sammen. Ifølge IFI er det mange trender som løper parallelt, og markedet er mer fragmentert enn noensinne. Derfor arrangerer IFI en møteplass for å se hva som kommer.

Inn i glasskulen

− På Trendforum deler vi erfaringer og kunnskap på kryss og tvers. Vi ser også inn i glasskulen sammen. Vi tror pandemien har gjort oss mer bevisst på hvordan vi har det hjemme, og folk er langt mer opptatt av sitt innemiljø nå enn tidligere, sier trendekspert Bjørg Owren i IFI.

Bærekraftig mote

Owren forteller at det ikke lenger handler om hvilken farger eller stil som gjelder nå.
− Hjemmet er basen der vi skal trives. Hver og en må gå for det en liker. Det gir trivsel og løsninger som varer. Det er også bærekraftig for både naturen og oss. Resultatet er at det også gir mindre stress når vi slipper lure på om vi har det rette.

Alle snakker om det

Atle Geir Fjeld fra Osmo mener vi trenger å snakke om trender her hjemme.
− Vi må ikke til Italia eller Paris for å snakke om trender. IFIs Trendforum er en viktig arena for Norge og det skandinaviske markedet. Nå snakker alle om stil og stemning i norske hjem. Pandemien har gitt oss tid til å tenke over hvordan vi vil ha det. I dette forumet ser vi nærmere på hva fremtiden vil bringe og vi ser noen klare trekk, sier han.

Mer lys og natur

Gulvekspert Sofie Linge fra Pergo er ikke i tvil om hva som kommer.
− Jeg tror at trenden med å bringe naturen inn har blitt enda tydeligere med pandemien. Naturlige materialer og teksturer, behagelige og glade farger, planter og blomster, og ikke minst mye naturlig lys tror jeg er noe av det som har blitt ekstra fremtredende de siste to årene, sier hun.

Miljø som varer

Josefin Ryderborn representerer Miljømal, en produsent av linoljemaling og naturlige overflateprodukter. Hun mener pandemien har åpnet nordmenns øyne når det kommer til miljø og oppussing.
− Folk har blitt mer bevisste på hva de vil ha. Jeg tror vi nå er blitt mer opptatt av å pusse opp på en bærekraftig måte. Vi vil at vår innsats skal vare lenger. Jeg tror vi er lei av hele tiden å jakte på nye farger og stiluttrykk, sier hun.

Bjørg OwrenKreativ lederIFI - Informasjonskontoret for farge og interiør

Tel:40413730bow@ifi.no

ALLE FARGER I SPILL: − Det er din opplevelse av rommet som er det viktigste. Derfor er alle fargene i spill i 2022, sier kreativ leder hos IFI, Bjørg Owren. Foto: Cecilie Owren
GRØNT OG NATURLIG: Trendene i 2022 vil i følge IFIs Trendforum bære preg av at folk er blitt mer bevisste på egen stil. – Vi vil se mer farger, naturlige materialer, og vi tar naturen med inn, sier Bjørg Owren hos IFI. Foto: Boen Bruk