Nå går tyvene etter elsyklene

Antallet sykkeltyverier økte med 16 prosent i fjor. Nå er nesten hver fjerde sykkel som blir stjålet en elsykkel, ifølge forsikringsselskapet If.
Norske sykler blir bare dyrere og dyrere. Det viser forsikringsstatistikken etter sykkeltyverier. (Foto: If)

I fjor ble det meldt inn 14 869 sykkeltyverier til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Det er over 2000 flere enn året før.

– Vi ser en veldig økning i antallet elsykler som blir stjålet. Elsyklene er gjerne splitter nye, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– De siste to-tre årene har salget av elsykler virkelig tatt av, og det synes også godt i sykkeltyveristatistikken. Nesten én av fire sykler som blir meldt stjålet til oss i If er en elsykkel. Drevne sykkeltyver går etter dyre sykler, både med og uten elektrisk hjelp. Kostbare sykler finnes det mange av ute i samfunnet nå. Det er slettes ikke uvanlig med en sykkel til 20 000-30 000 kroner, sier Clementz.

Erstatningene etter sykkeltyverier har aldri vært høyere enn i fjor. Utbetalingene økte med 21 prosent fra året før til over 124 millioner kroner. Det viser statistikken til Finans Norge over forsikringsmeldte tyverier.

Gjennomsnittserstatningen har økt de siste årene. For ti år siden lå den på 5500 kroner, nå er gjennomsnittet 8000 kroner.

– Folk flest trenger ikke en sykkelforsikring utover dekningen på innboforsikringen. Forsikringsselskapene har de siste årene oppgradert maksbeløpene sine for sykkeltyveri på innboforsikring, og hos If ligger dette beløpet nå på 40 000 kroner, sier Sigmund Clementz.

10 tips mot sykkeltyveri

1. Velg en solid lås det vil ta lang tid å bryte opp. Pris og kvalitet henger som regel sammen.
  2. Lås sykkelen med to ulike låssystemer, da trenger sykkeltyven ulike verktøy.
  3. Fest sykkelen i noe solid og fastmontert.
  4. Sett helst fra deg sykkelen der det er mange folk hele tiden, da er den mer ubehagelig å stjele.
  5. Parker sykkelen der det er opplyst. Mørke portrom er en sykkeltyvs ønskedrøm.
  6. Ta vare på kvitteringen, skriv opp rammenummeret på sykkelen og oppbevar det på et trygt sted. Registrer gjerne sykkelen i et sykkelregister.
  7. Husk å ta av ekstrautstyr som sykkelcomputer før du forlater sykkelen. Ta med batteriet til elsykkelen når du parkerer.
  8. Tar du av setet på sykkelen, gjør du den mindre attraktiv. Noen demonterer også forhjulet når de setter fra seg sykkelen.
  9. Et tips for de virkelig vågale og dedikerte: Gjør sykkelen litt stygg ved å male eller lakke på den.
  10. Når den ikke er i bruk, trives sykkelen best i en låst garasje eller bod.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)