Nå får studenter en møteplass for å bli kjent med norsk næringsliv – skal hjelpe studenter ut i jobb

Høyskolen Kristiania ønsker å knytte studentene og næringslivet enda tettere sammen. Nå lanserer høyskolens karrieresenter i samarbeid med Arena Oslo Kristiania Springbrett hvor næringslivet og studentene kan møtes. En ny podkast er en av flere møteplasser for studentene.

– Vi ser at mange studenter er usikre på hva som er etterspurt ute i næringslivet. Vår hovedoppgave vil alltid være å veilede dem, men nå ønsker vi å koble på næringslivet i langt større grad. Det gjør vi ved å skape en ny møteplass mellom studenter og næringsliv, sier leder for karrieresenteret, Mette Lise Martinsen.

Martinsen har lang erfaring med karriereveiledning. Etter fem år på Karrieresenteret ønsker hun nå å finne nye arenaer for studentene. Den nye satsingen har fått navnet Kristiania Springbrett.

– Vi har fått tilbakemeldinger fra næringslivet at de ønsker å samarbeide utover karrieredagene som arrangeres hvert år. Med dette utgangspunktet har vi laget konseptet Kristiania Springbrett, som skal gjøre det lettere for næringslivet å nå studentene og enklere for studentene å vite hva næringslivet ser etter, forteller Martinsen.

Høyskolen vil ta i bruk en rekke kanaler for å nå sine mål. Webinarer, nettmøter via Zoom, workshops og karrieredager er noen av disse. I tillegg er en ny podkast på trappene der både studenter og næringsliv skal møtes. En viktig bidragsyter er karriereveileder Nina Christin Østgaard. For Østgaard er det ingen tvil om at det nye konseptet tetter et tomrom.

– På karrieredagene i år hadde vi så mange bedrifter som ønsket å delta at vi måtte si nei til noen. Da er det bedre å kunne tilby noe som er tilgjengelig året rundt. Karrieredagene er ikke bare de to dagene det arrangeres – hos oss er det karrieredager 365 dager i året, sier Østgaard.

Per i dag har Høyskolen Kristiania praksis i 59 av 67 linjer, og det blir stadig mer populært blant studentene. Nå håper Østgaard at dette kan hjelpe studentene og ser på det som naturlig at podkast-episodene til høsten vil handle om tips og råd rundt det å velge praksis. Målet er at studenter som har fullført praksisperioden kan gi inspirasjon til neste kull.

– Vi ønsker å invitere studentene inn for å være med å skape innhold. De som nå har vært i praksis under koronaperioden har fått en mye brattere læringskurve enn mange andre. Det har vært utfordringer, men også verdifulle erfaringer. Vi ønsker at de skal dele dette i denne «springbrettpodden», avslutter Østgaard.

Høyskolen Kristiania ble grunnlagt i 1914 og tilbyr utdanning i Oslo, Bergen og på nett. Vi er en akkreditert høyskole med 10 000 studenter, 500 ansatte, drøyt 800 millioner i omsetning og over 100 studieprogrammer.

Vi ser på det som vårt samfunnsoppdrag å tilby tidsriktige, bærekraftige og fremtidsrettede utdannelser, basert på det fremste innen forskning og kunstnerisk arbeid. Nå er ambisjonen å bli Norges første private arbeidslivsuniversitet, en forlengelse av høyskolens stadig tettere bånd til arbeidslivet.

Fra 1. august organiseres høyskolen inn i fire «schools»;

• School of Arts, Design, and Media
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • School of Economics, Innovation, and Technology
  • School of Health Sciences

Staten bevilger 50 millioner til kompetanseheving for permitterte og ledige og ber Høyskolen Kristiania ta imot 2000 studenter på nett4.6.2020 08:54:02 CESTPressemelding

Som en del av regjeringens tiltakspakke til permitterte og arbeidsledige har Kompetanse Norge nå tildelt midler til aktører som kan skalere opp nettbaserte studietilbud. Høyskolen Kristiania er i dag blitt tildelt 7,1 millioner av regjeringens pakke på 50 millioner. Med denne tildelingen og en særtildeling på 4,5 millioner, bidrar høyskolen med kompetanseheving til over 2000 studenter.

Høyskolen Kristiania tilbyr gratis videreutdanning til permitterte og ledige.20.5.2020 17:00:33 CESTPressemelding

Den 22.04 åpnet regjeringen for at permitterte kan ta utdanning under perioden de er fritatt fra arbeidsplikt. Per dags dato er det 384.000 permitterte arbeidstakere i Norge og mange ønsker kompetanseøkning for å rigge seg til arbeidslivet. Staten bevilger nå penger til kompetanseheving og Høyskolen Kristiania har fått tildelt 4,6 millioner for å tilby gratis nettstudier til permitterte og ledige.