Nå får du landbasert laks hos Coop Mega
- Vi har stor tro på dette produktet, og gleder oss til å se hvordan det blir mottatt av kundene og medeierne våre, sier kategoriansvarlig Stig-Ove Thorkildson i Coop Norge.
Thorkildson forteller at landbasert laks er et utviklingsprosjekt for dagligvarekjeden.
- Vi starter med fire Coop Mega-butikker i Oslo i første omgang, i tillegg til Coop Mega Fredrikstad. Laksen vil være i butikk dagen etter den er slaktet i Fredrikstad, så ferskere laks er det vanskelig å få! Gjennom testprosjektet vil vi finne ut hvordan den nye produksjonsteknologien påvirker kvalitet, holdbarhet og smak. Laksen fra Fredrikstad må ses på som et premium-produkt og vil bli noe dyrere enn konvensjonell laks. Det vil selvsagt ta tid å bygge opp produksjonskapasitet, så den landbaserte laksen vil kun være et supplement til konvensjonell laks i lang tid, sier han.
Kundene ønsker alternativ
Coops kunder og medeiere har lenge etterspurt laks fra landbaserte eller lukkede anlegg.
- Det er viktig å huske at norsk oppdrettsnæring er en formidabel suksess og at produksjonsteknologien stadig blir bedre. Det er likevel utfordringer i næringen og vi er derfor veldig fornøyde med å nå kunne tilby laks - om enn i begrenset omfang - produsert på en alternativ måte. Vi regner med at laksefiskerne står klare til å kjøpe denne laksen, sier Thorkildson.
Nærhet til forbruker er viktig
Fredrikstad Seafoods er en del av Nordic Aquafarms, som tar mål av seg til å bli en ledende produsent innen landbasert oppdrett.
- En vesentlig fordel med landbaserte løsninger er selvsagt nærhetene til markedet, sier Patrick Lorenzi i Nordic Aquafarms.
- Vi kan levere nyslaktet laks til store deler av Europa i løpet av et døgn fra Fredrikstad, og fra vårt anlegg i Danmark leverer vi Yellowtail Kingfish til topp-restauranter i hele Europa. Landbasert produksjon reduserer og fjerner flere av de utfordringene vi er kjent med fra produksjon i sjø, som lakselus, rømming, utslipp og ulike sykdommer. Vi ser at laksen vokser godt, og planlegger å bygge opp vesentlig kapasitet i flere land, avslutter Lorenzi.
Domstein Sjømat, som er Coops hovedleverandør av sjømat, er også positive til produktet.
– Laks er et viktig produkt for våre kunder og vi synes det er spennende med produsenter som går nye veier. Vi er selvsagt fornøyd med at Coop vil teste den landbaserte laksen. Med lokalt oppdrettet laks fra Fredrikstad til Coops butikker på Østlandet, så er dette også i tråd med vår strategi om å tilby lokal sjømat til våre kunder, sier Arild Svensen i Domstein Sjømat.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
Coop Prinsessestang tilbakekalles på grunn av feilmerking29.1.2024 16:57:24 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Coop Prinsessestang 350g. Produktet er merket med feil etikett. Bakverket inneholder melk og hasselnøtt, men det framkommer ikke. Produktet er nå fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom