Nå får du Dyrevernmerket gris hos REMA 1000

Kolonihagen blir tildelt Norges første merke for bedre dyrevelferd på alle sine svineprodukter.

Hos bøndene Kåre A. Abrahamsen, Heinrich Jung og Vidar Julien som leverer varer til Kolonihagen, har grisene større plass, fri tilgang på utearealer og får rote rundt så mye de vil. Nå bærer alle svineprodukter fra Kolonihagen Dyrevernmerket.

Det er Dyrevernalliansen som står bak Norges første matmerke med fokus på dyrevelferd. Målet med merkeordningen er å gjøre det enklere for kunden å velge produkter fra dyr som har hatt det bedre, og øke etterspørselen etter dyrevernmerket mat.

- Alle Kolonihagens griser lever i flokk og følger hverandre gjennom hele livet. De får lov til å være utendørs i frisk luft, og de har plass til å leke og bevege seg rundt, slik en normal gris skal, sier Live Kleveland, Kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen

Stolte bønder

Kolonihagens bønder har i flere år drevet gårdsdrift på dyrenes premisser, der grisens behov er det viktigste. Selv om de driver som før, er de stolte over å kunne tydeliggjøre overfor kunden alt arbeid og omsorg som ligger bak produktene med en slik merkeordning.

- For meg er dyrevelferd det aller viktigste. Jeg trives med å se at dyra har det bra. Det er fint å få en bekreftelse på at det arbeidet man gjør er riktig gjennom en slik ordning, sier Kåre A. Abrahamsen, grisebonde i Andebu

- For oss har det vært viktig å utvikle produkter som gjør at vi utnytter hele grisen. Både med hverdagsprodukter, og gode produkter til helg og helligdager. På denne måten gir vi alle som er opptatt av dyrevelferd et alternativ, og slik kan vi klare å utgjøre en forskjell, sier Arnt Ove Dalebø Englund, innovasjonssjef i Kolonihagen.

Kolonihagen er en av de første leverandørene som får tildelt Dyrevernmerket for svin. Hovedkriteriene er at grisene får komme ut, har bedre plass, kan leke og utfolde naturlig atferd, har myk liggeplass og tilgang på mer naturlig mat.

- Vi er veldig stolte over samarbeidet med Kolonihagen. Sammen kan vi tilby et alternativ for de som er opptatt av god kvalitet og at dyrene har hatt det bra, sier Trond Morten Helgesen, kategorisjef i REMA 1000.

Produkter til hverdag og helg

Under merkevaren Kolonihagen finner du landets eneste skinkepålegg uten tilsatt nitritt. I tillegg inneholder svineserien spesialpølser, stykningsdeler, spekemat, grillmat, prisvinnende svineribbe og juleprodukter i et utvalg REMA 1000-butikker.

Alle svineproduktene fra Kolonihagen bærer Dyrevernmerket, som vil merkes på emballasjen fortløpende.

Jobber for bedre dyrevelferd

REMA 1000 har i flere år jobbet for å kunne tilby produkter med fokus på god dyrevelferd. Siden 2012 har kjeden utelukkende solgt egg fra frittgående eller økologiske høner, og i 2018 ble miljøkriterier for verpehøns løftet.

Samme år investerte kjeden stort for å bytte til en friskere og mer aktiv kyllingrase hos alle bøndene som leverer varer under merkevaren Solvinge, sammen med leverandøren Norsk Kylling. Kyllingrasen Hubbard sikrer at en tredjedel av norske kyllinger har det bedre.

Dette er Dyrevernmerket

Dyrevernmerket er Norges første matmerke med fokus på dyrevelferd. Merket garanterer at dyrene i produksjonen har hatt bedre plass, sunnere kropp og mer aktivitet. Kravene til Dyrevernmerket er utarbeidet av Dyrevernalliansens veterinærer, biologer og sivilagronomer. Les mer på www.dyrevernmerket.no.

For mer informasjon:

Trond Morten Helgesen, kategorisjef for lokalmat i REMA 1000. Tlf: 907 78 436

Arnt Ove Dalebø Englund, innovasjonssjef i Kolonihagen. Tlf: 905 33 199

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2019 (inkl. franchiseomsetning) for 97 milliarder kroner, sysselsetter over 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Energi, Reitan Eiendom og Reitan Kapital. I tillegg kommer Britannia Hotel, et femstjerners internasjonalt fullservicehotell i Trondheim.

Britannia Hotel 150 år12.6.2020 17:45:01 CESTPressemelding

14. Juni 1870 åpnet Andreas Myhre dørene til Britannia Hotel for første gang for 8 britiske lakselorder og to velstående amerikanere. På søndag fyller hotellet i Trondheim 150 år. Selve festmarkeringen skjer til høsten, den 31. oktober, med middag for 150 gjester og historisk meny med høydepunkter fra hotellets selskapsmenyer opp igjennom tidene. En egen bok om hotellets historie fra 1870 frem til i dag blir utgitt til høsten. På selve dagen 14. Juni lanseres hotellets egen rosé champagne i et nytt samarbeid med Ayala, som også laget hotellets Britannia champagne til gjenåpningen i 2019.