Nå er vedfyring billigst. De rekordhøye strømprisene er tilbake.

Etter mange uker med lav strømpris er plutselig råvareprisen på strøm økt kraftig. Den endelige prisen for forbrukeren er nå minst 142 øre per kWh. Vedfyring er nå den klart billigste oppvarmingskilden. Det viser oversikten til bransjeforeningen Norsk Varme.

Spotprisen torsdag 7. januar er på 87,44 øre/kWh alle steder unntatt i Nord-Norge. Der er de heldigere – med 29,43 øre. Utover dette kommer nettleie og statlige avgifter. Disse er i snitt på 56 øre, viser oversikten til NVE. Det betyr at den endelige prisen til forbruker i dag er minst på 142 øre, før krafthandlerne skal ha sine påslag.

Strømprisen:
Spotpris, Nord-Pool, 070121, Sør-Norge               87,44 øre
Nettleie og forbruksavgift, i snitt                          55,34 øre*
*NVE: 2019-priser. Avgiften er i tillegg økt i statsbudsjettet for 2021 med 0,56 øre.

Det finnes mange gode kalkulatorer for vedprisen på nettet. Disse viser priser på fra 95 til 125 øre i pris per kWh ved vedfyring. I tillegg vet vi gjennom mange undersøkelser at nesten halve befolkningen har tilgang på egen ved.

Bruk rentbrennende ovn
Nesten 60 prosent av alle norske hjem har en rentbrennende ovn, med minimale partikkelutslipp. De som ennå ikke har skiftet, bør skynde seg, oppfordrer styreleder i bransjeforeningen Norsk Varme, Steinar Vigdal. Mange norske kommuner har innført panteordninger eller tilskuddsordninger for å skifte.

- I fjor ble det kaostilstander da kulden kom. Og ved-mangel flere steder i landet. Hvis man ikke ønsker å betale dyre dommer for en liten sekk ved, vil jeg anbefale folk å skaffe et større kvanta ved så raskt som mulig.

Tenn riktig
Man får mer glede og varme per kubbe om man fyrer riktig. Disse rådene er gode å ha med seg:

Bygg bålet riktig
Bruk tørre vedkubber nederst, og en blanding av opptenningsved og to-tre opptenningsbriketter øverst. Tørr ved veier lite og har dype sprekker. Slå kubbene sammen, og få en «hul» lyd. Tørr ved er også mest miljøvennlig.

Tenn fra toppen
Opptenning fra toppen gir raskere oppvarming, bedre god trekk i ovnsrør og pipe, mer oksygen til flammene og høyere temperatur. Flammene på toppen sørger for å varme opp kubbene under. Opptenningsbriketter gjør at opptenningsveden på toppen tar fyr raskere, dermed unngår du unødvendig røyk i opptenningsfasen.

Sørg for nok luft
Nok luft er viktig. Åpne alle ventiler i ovnen, og sett gjerne døren på gløtt i fem minutter til det brenner godt. Kjøkkenvifte og ventilasjonsanlegg som drar luft ut av huset kan redusere trekken i pipa. Etter rundt 15 minutter er ildstedet varmt nok til å regulere ventilene ned. Veden skal alltid brenne med synlig flamme.

Anne-Cath. Vestlys plass 1

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Varme på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Strømmen er dyrere enn i januar: Strøm koster over to kroner kilowatten. Vedfyring koster halvparten.17.9.2021 10:34:02 CEST | Pressemelding

De rekordhøye strømprisene har tatt helt av. Torsdag morgen koster strømmen over to kroner for forbrukerne i Sør-Norge. Den rene spotprisen er 1,23 kroner for Sør-Norge. Med nettleie og avgifter gir dette priser på mer enn to kroner kilowatten. Det er det høyeste noensinne. I Midt-Norge og Nord-Norge er prisen en halv krone lavere. Mange alternative energikilder er også dyre nå – og mindre miljøvennlige. Tilbake står vedfyringen, som er den klart rimeligste.