Nå er elektriske Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC klar for bestilling
EQE 43 4MATIC er neste elektriske modell ut fra Mercedes-AMG. Den nye modellen tilbyr en dynamisk kjøreopplevelse, luksus og teknologi fra øverste hylle. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 897.000,-. EQE 43 4MATIC forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.

- Nye EQE 43 4MATIC imponerer med heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil. Med fester for takstativ, og mulighet for tilhengerfeste, har EQE 43 4MATIC en unik allsidighet, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Kraftig elektrisk drivlinje med fokus på ytelser
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons. Effekten er på opptil 476 hestekrefter, og dreiemomentet er på opptil 858 Nm. Det gir EQE 43 4MATIC en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder.
Luftfjæringssystemet AMG RIDE CONTROL+ er kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.
Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 3,6 grader er standard på EQE 43 4MATIC. Samspillet mellom for- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons, selv med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør EQE 43 4MATIC meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange områder. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retningen som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver.
Ny batterigenerasjon med en kapasitet på 90,6 kWh
EQE 43 4MATIC har et kraftig høyytelsesbatteri med en nettokapasitet på 90,6 kWh. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens i komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).
Modellen kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.
EQE 43 4MATIC setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 260 kW under optimale forhold. Sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.
AMG SOUND EXPERIENCE: Emosjonelt lydspekter for en unik kjøreopplevelse
Mercedes-AMG-modeller har alltid skapt følelser, og lyden har vært viktig del av AMG-opplevelsen. Ved hjelp av spesielle høyttalere, bassaktuatorer og en lydgenerator, skaper systemet en unik lydopplevelse. Tonaliteten og intensiteten til eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig.
MBUX (Mercedes-Benz User Experience)
Det luksuriøse interiøret har en stor OLED-skjerm i midten som visuelt flyter utenpå listverket. Denne kjenner vi igjen fra flaggskipet S-Klasse. Her kan kjøretøy- og komfortfunksjonene styres ved hjelp av berøringsskjermen som er satt opp i portrettorientering. Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.
EQE 43 4MATIC kan bestilles med valgfrie MBUX Hyperscreen. Denne store, buede skjermenheten, gir et visuelt inntrykk av å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Passasjeren foran får et eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk til en digital dekorativ AMG-spesifikk skjermsparer.
Høyt nivå av standardutstyr og ulike utstyrsversjoner
EQE 43 4MATIC har et høyt nivå av standardutstyr. Blant annet er DIGITAL LIGHT med 2,6 millioner mikrospeil, elektriske memoryseter foran, speilpakke, smartphonepakke, luftfjæring og 3,6 graders bakakselstyring standard.
- Med et høyt nivå av standardutstyr vil kundene få en meget godt utstyrt bil allerede fra start. For den som ønsker sin helt egne konfigurasjon av EQE 43 4MATIC er skreddersøm mulig, men vi har satt sammen to attraktive utstyrsvarianter som vi tror vil være populære valg for mange av våre kunder, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Utstyrsutgaven Performance Edition inneholder blant annet kjøreassistentpakke med adaptiv cruise control, Active ambient lighting, 360-graders kamera og AMG nattpakke. Ved oppgradering til Performance Edition Plus vil kundene i tillegg få blant annet massasje i setene, Burmester lydanlegg, 4-soners klimaanlegg, head-up display, AMG Track Pace og 21" AMG-felger.
Pris:
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC |
|
Fra-pris (eks. levering) |
Kr. 897.000,- |
Performance Edition (eks. levering) |
Kr. 942.780,- |
Performance Edition Plus (eks. levering) |
Kr. 1.033.658,- |
Tekniske data:
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC |
|
Maksimal effekt (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) |
476 hk |
Maksimalt dreiemoment (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) |
858 Nm |
Akselerasjon 0-100 km/t (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) |
4,2 s (min 50% SoC) |
Toppfart (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) |
210 km/t |
Motor |
To permanent synkrone motorer (PSM) |
Drivlinje |
Fullt variabel AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk |
Batterikapasitet |
90,6 kWh |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) |
11 / 22 kW |
Hurtiglader |
170 kW |
Blandet forbruk (WLTP) |
19,7 – 22,5 kWh/100 km |
CO2-utslipp (WLTP) |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
462 – 533 km |
Vekt |
2525 kg |
Tilhengervekt |
750 kg |
Bagasjeromsvolum |
430 l |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder









Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye Mercedes-AMG SL – Den ikoniske roadsteren kan nå bestilles11.5.2022 15:37:19 CEST | Pressemelding
Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 1.589.000,- for SL 43. Modellene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
Nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC - Med innovativ teknologi for en mer agil kjøreopplevelse2.5.2022 09:52:03 CEST | Pressemelding
Med teknologi hentet direkte fra Formel 1, setter den nyeste generasjonen av Mercedes-AMG C 43 4MATIC nye standarder for innovative drivlinjer. Den firesylindrede motoren, som nylig ble vist sammen med Mercedes-AMG SL 43, kompletteres med en elektrisk eksos-turbolader. De første modellene forventes på norske veier i løpet av høsten.
Verdenspremiere på elektriske EQS SUV – 7 seter og rekkevidde på over 600 kilometer19.4.2022 12:50:10 CEST | Pressemelding
Nye EQS SUV byr på en luksuriøs opplevelse med et høyt nivå av komfort for opptil syv personer. Den nye modellen har en stor mengde med standardutstyr, og inkluderer blant annet AIRMATIC luftfjæring, bakakselstyring og elektrisk andre seterad. EQS SUV forventes på norske veier i begynnelsen av 2023.
Følg verdenspremieren på nye EQS SUV19.4.2022 08:11:11 CEST | Pressemelding
Tirsdag 19. april klokken 12.00 presenteres helt nye EQS SUV. Den digitale verdenspremieren kan strømmes via medieplattformen Mercedes me, og vil senere bli tilgjengelig som nedlastbart materiale.
Verdenspremiere på nye smart #18.4.2022 12:51:41 CEST | Pressemelding
Mobilitet bringer mennesker sammen og vekker en rekke felles opplevelser. Dagens teknologi gir muligheter, og tilpasser seg menneskers livsstil, og ikke omvendt. Som et resultat har utviklingen av bilen nådd nye høyder, og den blir en nær følgesvenn. Dette er kjernen i smart #1.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom