NAF

Nå er det smart å forvarme elbilen

Del

Kuldegrader betyr at elbilen din kjører kortere. - For å få maks rekkevidde når det er kaldt bør du forvarme bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Forvarmer du bilen mens den lader, kommer strømmen til oppvarmingen fra strømnettet og ikke fra bilens batteri. Så forvarm elbilen mens den lader. (Foto: NAF/Motor)
Forvarmer du bilen mens den lader, kommer strømmen til oppvarmingen fra strømnettet og ikke fra bilens batteri. Så forvarm elbilen mens den lader. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde er en bekymring for mange elbilister, og spesielt i den kalde årstiden. Mange elbiler mister så mye som 30 prosent rekkevidde i normale vintertemperaturer, viser NAFs tester. Forvarmer du bilen, kan du begrense rekkeviddetapet.

- Varmeapparatet skrus på for å varme opp kupeen. Oppvarming av en elbil går på strøm, og på de fleste elbiler vil forvarmingen også varme opp batteriet slik at det får en fin temperatur for kjøring og holder forbruket nede, sier Sødal. - Forvarming gir en komfortabel temperatur i kupeen fra starten av turen og er bra for trafikksikkerheten fordi bilrutene blir dugg- og isfrie, sier han.

Påvirker rekkevidden

Forvarmer du bilen mens den lader, kommer strømmen til oppvarmingen fra strømnettet og ikke fra bilens batteri. Et elbilbatteri veier flere hundre kilo, ofte over et halvt tonn, og trenger å være varmt for å fungere godt.

- Det tar en del tid og energi å varme opp et stort batteri. Hvis denne energien skal hentes fra batteriet, går det helt klart ut over rekkevidden. Så varm opp bilen mens den står til lading, sier NAF-rådgiveren.

Lad med nok strøm

For at forvarming skal fungere best mulig, bør du ha et ladepunkt hjemme som gir nok strøm til å dekke forbruket til varmeapparatet i bilen.

- Hvis ladepunktet ikke gir nok strøm, må noe av strømmen tas fra batteriet for å klare oppvarmingen. Det er kun en ladeboks som gir nok effekt til at du slipper å bruke noe av batterikapasiteten til varmingen, sier Nils Sødal

Ulike løsninger

Det er stor variasjon mellom hvordan funksjonene for forvarming er løst i de forskjellige elbilene. De fleste nyere elbiler har mulighet til å legge inn et avreisetidspunkt slik at bilen varmer seg opp og er klar til du skal reise.

- Avreisetidspunktet legges inn i bilen eller i bilens app. De fleste biler har også mulighet til å starte oppvarmingen direkte hvis det plutselig er behov for å kjøre en tur. Hvordan dette gjøres finner du ved å sjekke instruksjonsboken. Bilforhandleren hjelper deg også gjerne med å finne ut av hvordan forvarming fungerer i din bil, sier Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Forvarmer du bilen mens den lader, kommer strømmen til oppvarmingen fra strømnettet og ikke fra bilens batteri. Så forvarm elbilen mens den lader. (Foto: NAF/Motor)
Forvarmer du bilen mens den lader, kommer strømmen til oppvarmingen fra strømnettet og ikke fra bilens batteri. Så forvarm elbilen mens den lader. (Foto: NAF/Motor)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom