Opplysningskontoret for frukt og grønt

Nå er det NORSKE epler i butikken

Del
I butikkene finnes nå friske, saftige og sprø norske epler. Ny lagringsteknologi gjør at butikkene nå selger norske epler langt utover ordinær sesong, og tydelig merking på eplene gjør det lett for forbrukere å velge de norske eplene.
De norske vintereplene er knasende sprø, lukter godt, er smakfulle og er perfekt som et sunt mellommåltid i farta.
De norske vintereplene er knasende sprø, lukter godt, er smakfulle og er perfekt som et sunt mellommåltid i farta.

- I januar er det hjemmekontor og hjemmeskole for mange og fra tidligere undersøkelser ser vi at det ikke er gunstig for det anbefalte daglig inntaket av frukt og grønt [1]. Under pandemien spiser hver og en av oss mindre frukt og grønt, sammenlignet med før pandemien. Færre restaurantbesøk og bortfall av kantineordninger på arbeidsplassen som følge av hjemmekontor er viktige forklaringsfaktorer [2], sier leder for merkevarebygging i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), Silje Thoresen Tandberg.

- De norske eplene er knasende sprø, lukter godt, er smakfulle og er perfekt som et sunt mellommåltid i farta. Epler inneholder kostfiber som gir en god magefølelse og antioksidanter vi trenger i en travel hverdag

- Mange har forsetter for det nye året, og vi slår et slag for de norske eplene og alt det gode du kan lage med dem som utgangspunkt og håper mange lar seg inspirere, avslutter Silje.

 

Våre 10 mest populære epleoppskrifter

Her finner du våre 10 mest populære epleoppskrifter

Lag noe godt med norske vinterepler

Her finner du tips til alt det gode du kan lage med de norske eplene

 

Derfor bør du spise epler

Epler har et høyt innhold av kostfiber som er gunstig for fordøyelsen og som gir god metthetsfølelse.  Epler har mest vitamin C rett under skallet, så spis epler med skallet på. Lagringsepler inneholder noe mer vitamin C enn de tidlige sortene. Vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Les mer

Utvidet eplesesong

Bak satsingen står norske epleprodusenter, representert ved Telefrukt AS, merkeordningen Nyt Norge fra Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). I den treårige prosjektperioden er målsetningen å utvide sesongen for norsk epler og oppnå en markedsandel

ca. 20 % for norske epler som selges i vintermånedene fra desember til mars, som vil gi et økt salg på 3 400 tonn årlig og bygge preferanse for norskprodusert eple blant forbrukere.

Ny lagringsteknologi gir naturlig friskhet

Vanligvis har sesongen for norske epler vært over i november, men moderne norske epleprodusenter har utviklet ny teknologi som utvider sesongen. Teknologien som brukes kalles ULO. ULO står for Ultra low oxygene. Oksygennivået i luft er 21 %. Gjennom ULO senkes oksygennivået i lagerrommene fra 21 % og ned til 1 % ved at luften i lagerrommet blåses ut og lagerrommene tilføres nitrogen ved hjelp av en nitrogengenerator. Samtidig som oksygennivået (O2) senkes til 1 % så øker CO2-nivået til 1 %.

I dvale

På den måten legges eplene i "dvale" og modningsprosessen eller nedbrytningsprosessen går saktere. Dermed holder eplene seg friske lenger. Det er denne prosessen som gjør at eplene holder seg sprø og saftige i mer enn et halvt år etter innhøsting.

Eplesorter

Eplesorter som inngår i prosjektet er Rød AromaElstar og den nyeste eplesorten Rubinstep . Disse egner seg spesielt godt til lagring og eplene holder seg sprø og friske så lenge som et halvt år etter innhøsting.

[1] Helsedirektoratets kostråd nr 3: Spis minst 5 porsjoner frukt og grønt hver dag.
[2] Undersøkelse gjennomført av Kantar fra 2021 5 a day Europe

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

De norske vintereplene er knasende sprø, lukter godt, er smakfulle og er perfekt som et sunt mellommåltid i farta.
De norske vintereplene er knasende sprø, lukter godt, er smakfulle og er perfekt som et sunt mellommåltid i farta.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye