Nå er alle TUIs kunder trygt hjemme igjen

Corona-pandemien har rammet verden hardt, og alt forandret seg over natten. I og med at stadig flere land suksessivt stengte sine grenser og innførte restriksjoner besluttet TUI tidlig å igangsette hjemhenting av sine kunder. Etter to ukers intensivt arbeid er nå alle TUIs 200.000 kunder vel hjemme.

-  Dette er et resultat av en formidabel innsats fra alle ledd i og utenfor vår organisasjon. Reisebransjen er vant til å håndtere store kriser, men her har vi virkelig fått teste hva vi er gode for. Vi har stått overfor uforutsigbare endringer som lokale restriksjoner, landingsforbud, karantener og stengte hoteller. Sammen med kollegaer og partnere har vi nå fått hver eneste TUI-kunde trygt hjem igjen, sier Nora Aspengren Kommunikasjonsansvarlig i TUI i Norge.

Corona-pandemien endret raskt forholdene for feriereiser og berørte alle deler av verden. TUI gruppens over 200.000 gjester, inkludert 30.000 fra Norden, befant seg over hele verden fra Thailand og Spania til Curacao og Zanzibar. TUI har løpende koordinert hjemhenting av sine gjester med lokale utenriks- og helsemyndigheter. Søndag 29. mars landet de siste gjestene våre på norsk jord.

I tillegg til selskapets planlagte flyvninger, ble fire evakueringsflyvinger satt inn for å frakte kunder hjem fra Spania og Den Dominikanske republikk. Takket være TUIs internasjonale nettverk har selskapet også hentet hjem andre reisende som har blitt rammet av reiseforbud.

- Dette har vært en utfordrende tid for mange og vi ønsker å rette en stor takk til våre fantastiske kunder som har vist enorm forståelse og tålmodighet de siste ukene. Vi gleder oss til vi alle kan reise sammen igjen, sier Aspengren.

Tusenvis av henvendelser

TUIs ansatte i Norden har jobbet døgnet rundt de siste to ukene, totalt ble over 25.000 saker behandlet på telefon av TUIs kundeservice, og over 6.000 spørsmål besvart i sosiale medier. I forbindelse med utenriksdepartementets reiseråd og takket være pakkereiseloven, kan kunder som har bestilt tur med TUI eller en av de andre pakkereisearrangørene nå velge å få pengene tilbake, men mange velger likevel å endre reisen til et senere tidspunkt.

- Kundene våre ønsker fortsatt å reise, det blir enda tydeligere nå som vårt dagligliv er så endret. Vi ser at mange av våre gjester som skulle reist nå velger å endre reisen og heller tilbringe sommeren ved Middelhavet, sier Aspengren.

TUI tilbyr nå COVID CARE til alle sine kunder - Tjenesten gjelder alle charterreiser fra og med i dag, og dekker blant annet testing og repatriering16.7.2020 10:00:00 CESTPressemelding

Etter hvert som verden langsomt åpner seg for utenlandsreiser, så vokser også feriesalget hos TUI. I takt med økende etterspørsel etter sommerferie i Hellas og Spania, øker også interessen fra kundene angående reisesikkerhet og nødvendige forholdsregler. I lys av vår "nye" måte å reise på og for å imøtekomme behovet i markedet, tilbyr TUI nå en egen COVID CARE-tjeneste til alle sine kunder som reiser i 2020.

Viktig informasjon til våre kunder14.3.2020 10:24:13 CETPressemelding

Det norske Utenriksdepartementet fraråder nå alle ikke-nødvendige reiser til utlandet. Dette reiserådet gjelder alle land i verden. Vi har derfor besluttet å stoppe all trafikk fra Norge fra og med i dag, til og med 14. april. Til alle våre norske kunder som er ute på reise akkurat nå, dere vil returnere til Norge som planlagt, dersom ikke annet er kommunisert. Vi får veldig mange henvendelser akkurat nå. Dersom du har en reise med oss i løpet av de neste 4 ukene så vil vi forsøke å finne gode reisealternativer til deg, du vil få tilbud om endring eller avbestilling. Vi beklager ulempene dette medfører og vi ber deg vente til vi tar kontakt med deg for mer informasjon om din reise.