Nå er 25 ŠKODA ENYAQ iV i Norge

I disse dager kommer 25 ŠKODA ENYAQ iV til forhandlere rundt om i landet, hvor de skal stå stilt ut helt til slutten av februar. Det betyr at kunder nå får anledningen til å ta en nærmere titt på den helelektriske familie-SUVen flere tusen nordmenn venter på.
25 ŠKODA ENYAQ iV har akkurat ankommet havna på Bekkelaget i Oslo, og skal fraktes ut til forhandlere i hele landet. FOTO: Eirik Skogrand

15. januar ankom 25 splitter nye ŠKODA ENYAQ iV havna på Bekkelaget i Oslo. Disse bilene er nå på vei til forhandlere i hele Norge, slik at alle de som har bestilt ŠKODA ENYAQ iV skal få muligheten til å ta en nærmere kikk på den før de mottar bilene sine.

Det er ikke første gangen ENYAQ iV er i Norge. I høst arrangerte ŠKODA Norge et landsomfattende roadshow, kort tid etter verdenspremieren i starten av september. Da var to utstillingsbiler innom totalt 44 forhandlere, og nærmere 10.000 kunder var innom for å kikke på bilen. I og med at samfunnet sto midt i en pandemi, måtte strenge smittevernregler følges for de som var innom forhandlerne, noe som blant annet gjorde at de ikke fikk muligheten til å sette seg inn i bilen. Heldigvis gjennomførte ŠKODA Norge hele roadshowet uten ett eneste smittetilfelle, og selv om mange naturligvis gjerne skulle sett litt nærmere på bilen, må det i lys av situasjonen anses som svært et vellykket arrangement.

– Vi er strålende fornøyde med hvordan roadshowet ble gjennomført, og takknemlige for hvor mange som tok turen innom forhandleren sin i en krevende tid med en global pandemi. Vi hadde strenge smittevernregler, noe som naturligvis medførte noen kjedelige begrensninger for kundene, men alternativet var å ikke gjennomføre roadshowet, så jeg tror de fleste var fornøyde med det. Vi er også stolte av gjennomføringen og hvordan smittervernet ble ivaretatt på en forsvarlig måte, samtidig som vi klarte håndtere og imøtekomme nærmere 10.000 besøkende uten ett eneste smittetilfelle. Nå er bilen i landet igjen, denne gangen 25 stykker, så det er gledelig å kunne informere om at det nå blir mulig å ta en enda nærmere titt på bilen mange tusen kunder har bestilt. Vi oppfordrer alle interesserte til å avtale en visning med sin forhandler, slik at alle som vil får muligheten til se nærmere på bilen, samtidig som smittervernet ivaretas, sier Thomas Meiner, Direktør for ŠKODA Norge, i Harald A. Møller AS.

ŠKODA ENYAQ iV hadde verdenspremiere i starten av september i fjor, og salget åpnet for de første reservasjonskundene allerede morgenen etter. Siden det har flere tusen nordmenn bestilt den tsjekkiske produsentens første elektriske familie-SUV. Allerede før bilen ble vist hadde mange tusen nordmenn satt seg på reservasjonslisten, og det antallet økte med flere tusen etter verdenspremieren. Senere i år kommer også ŠKODA ENYAQ iV som Coupé – en bil mange  også gleder seg til å se. I første omgang var det kundene som hadde en reservasjon som fikk anledningen til å bestille bilen, men mot slutten året åpnet det opp for at alle kunne bestille den attraktive, elektriske familie-SUVen.

– Interessen for ŠKODA ENYAQ har vært stor helt siden konseptbilen VISION E ble vist for første gang, og responsen etter vi åpnet salget har vært fantastisk. Vi er både stolte og ydmyke over den mottakelsen ENYAQ iV har fått, og vi gleder oss veldig til å vise frem bilene ordentlig hos forhandlerne nå, og ikke minst til å levere ut de første kundebilene om ikke altfor lenge. I tillegg er det svært gledelig å se at ENYAQ iV har tiltrukket seg nye ŠKODA-kunder – nesten 80 prosent av de som har bestilt ENYAQ iV kjøper ŠKODA for første gang – og at gjennomsnittsalderen for kjøperne er lavere enn vi vanligvis ser. Alt dette forsterker inntrykket av at ENYAQ iV er den ideelle, helelektriske familie-SUVen, sier Meiner.

Utleveringene av de første kundebilene skjer i løpet av første halvår i år, det er med andre ord ikke altfor lenge til de første ŠKODA ENYAQ iV ruller på norske veier.

ENYAQ iV på gjennom Lærdalstunnelen. FOTO: Eirik Skogrand