Nå bør du måke hyttetaket

Nå er det mye snø i fjellet, og mange hytter er ikke dimensjonert for å tåle store snømengder. – Venter du for lenge med å måke, kan hytta i verste fall bli totalskadd.

Mange hytter har nå mye snø på taket. Husk å måke.

Det har kommet mye snø i fjellet i både Innlandet og andre steder i det siste, og det øker risikoen for skader på tak og terrasse. Det gjelder spesielt eldre hytter og uthus.

– Vår oppfordring til hytteeiere er å måke snø av tak og terrasser før det blir for tungt. Om taket raser sammen kan det bety at både hytte og alt du har inne i den blir totalskadet, sier Kjetil Nyborg, forsikringssjef i SpareBank 1 Østlandet.

Siden 2020 har SpareBank 1s forsikringsselskap Fremtind registrert nær 400 skader som følge av snøtyngde og takras i Norge. Skadene er estimert til om lag 43 millioner kroner.

Værskifte kan gi mer skade
Skulle det bli kraftig vind, kan dette skape ytterligere problemer. Vind kan nemlig føre til at snøen fordeler seg ulikt på taket, noe som gir en ujevn belastning. I tillegg er mildvær en trussel for snøtunge tak.

– Når det kommer mye vind blir snøen skjevt fordelt på taket, og vektfordelingen og belastningen blir ujevn. Om det blir mildvær eller regn, kan snøen bli veldig tung. Da er skadepotensialet stort, sier Nyborg.

Tenk alternativt
Som forsikringskunde har du et ansvar for å unngå og begrense skader. Men hva gjør du hvis du ikke kan dra på hytta, og du vet at taket er fullt av snø?

– Tenk alternativt, oppfordrer forsikringssjefen. – Er det noen som kan hjelpe deg med å måke taket? Finnes det et vaktmesterselskap på hyttefeltet, som tar på seg slike oppgaver?

Har du hytte litt utenfor allfarvei, kan du forhøre deg lokalt om noen tilbyr måketjenester.

– Uansett om du måker selv eller får noen til å gjøre det for deg, må du tenke på sikkerheten. Husk at du som hytteier har ansvaret for at ingen faller ned, avslutter Nyborg.

Mange hytter har nå mye snø på taket. Husk å måke.
Forsikringssjef SpareBank 1 Østlandet

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med drøyt 1 100 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom 176 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt til personer og bedrifter i bygd og by. Vi har i dag 36 kontorer spredt om i Oslo, Viken og Innlandet. Banken har 391 000 kunder og en forretningskapital på 223 milliarder kroner. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra SpareBank 1 Østlandet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.