Nå blir rekkevidden på elbilen din kortere

Kaldt vær er elbilens verste fiende. På sommervarme dager stemmer rekkevidden som står i salgspapirene godt overens med hvor langt du faktisk kan kjøre med bilen. Dette endrer seg i kaldere vær.
- Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opp til 30 prosent kortere rekkevidde, sier Sødal.
NAF tester nye elbiler i Norge både om vinteren og sommeren. Rekkeviddetesten viser at det ikke er mange kuldegradene som skal til før det merkes.
- Vær og føre har mye si for elbilenes rekkevidde. Også i sommerens test, med regn og kaldt vær, så vi at de fleste bilene kjørte kortere enn den oppgitte rekkevidden. Bilen som kom dårligst ut gikk 20 prosent kortere enn oppgitt, sier NAF-rådgiveren.
Store variasjoner fra bil til bil
Under ellers like forhold er spriket mellom bilene som taper rekkevidde minst og mest, stort. Vintertestene NAF har gjennomført siden 2020, viser et sprik i rekkeviddetap mellom fire prosent og 32 prosent blant de 82 modellene som er testet i den kalde årstiden.
- Har du fått din nye elbil i sommer, er det lurt å sjekke hos enten oss i NAF eller andre som har testet den bilmodellen vinterstid, hvor langt du kan forvente å komme på en lading vinterstid, sier Nils Sødal.
Offisiell vinterrekkevidde kommer
NAF har lenge etterlyst en standard for hvilken informasjon du som forbruker får oppgitt når du skal kjøpe ny elbil. Både hvordan elbilenes rekkevidde og ladeegenskaper omtales bør være sammenliknbart mellom ulike merker, mener NAF. Tidligere i år ble det klart at det jobbes med en ny europeisk standard for måling av vinter-rekkevidde.
- Det er et viktig steg mot bedre forbrukerinformasjon. Enn så lenge må bilkjøperne spørre og grave bilselgeren om vinterrekkevidden når de skal kjøpe seg sin første elbil, sier Sødal.
Denne informasjonen bør du få om elbilen:
NAF har stilt krav om hvordan elbilenes egenskaper oppgis til bilbransjen. Det vil gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:
- Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
- Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
- Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km – Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
- Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
- Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
- Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.
Se detaljer om NAFs krav til bransjestandard på naf.no
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF MC: - Nå må motorsyklistene skjerpe seg1.7.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Juni ble nok en måned med nedslående ulykkestall for motorsyklister. Så langt i år har 12 motorsyklister omkommet på norske veier. - Vi må ta inn over oss at vi er en utsatt trafikantgruppe og kjøre deretter, sier leder i NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: Slik sparer du penger på hurtigladingen i sommer26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferien er hurtigladetid for landets 840 000 elbilister. – Det er flere kroner i forskjell per kilowattime mellom dyreste og billigste hurtigladeleverandør. Så her er det feriepenger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Støtte til bomringer faller til 2019-nivået25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden bompengeopprøret i 2019 har færre støttet at bompenger kreves inn i bypakkene. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer får bomringer, samtidig er det færre som synes det er greit bompenger brukes på denne måten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: – Ikke lad elbilen i tordenvær23.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er sendt ut gult farevarsel for lyn over store deler av Østlandet mandag. – Ikke ha elbilen koblet til ladestasjonen når det tordner, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom